Volvo XC40 är en crossovermodell i litet format (närliggande BMW X3 och Audi Q3 i storlek) och presenterades hösten 2017 som 2018 årsmodell. Bilen blev snabbt omtalad för sin design signerad Thomas Ingenlath och blev inte bara uppmärksammad för sitt yttre utan också belönad med titeln ”Året europeiska bil” av engelska motortidningen ”What Car?” i januari 2018. Volvo XC40 är, tillsammans med den betydligt större XC90, den första bilen som bygger på den nya CMA-plattformen som kommer tjänstgöra plattform för alla Volvo-modeller framöver och även för bilar från kinesiska Lynk & Co. Modellen finns med tre olika bensinmotorer respektive två dieseldrivna. Den mildaste varianten är en trecylindrig bensinmotor, kallad T3, på 1,5 liter och 156 hästkrafter och har ett grundpris på under 300 000 kronor som nybil. Denna motor finns endast med 6-växlad manuell låda och har ett Co2-utsläpp om 144 gram per kilometer som lägst beroende på val av däck, väglag med mera. Den är dessutom bränsleeffektiv med angiven förbrukning om 0,62 liter per mil vid blandad körning. Önskar man mer effekt finns XC40 att få med en cylinder till i form av såväl T4- som med den starkaste T5-motorn varav den sistnämnda inte kan beställas utan fyrhjulsdrift. Värt att notera är att den minsta T3-motorn inte kan kombineras med tillvalet fyrhjulsdrift utan endast finns som framhjulsdriven. Dieselvarianterna är de beprövade D3- och D4-motorerna som ger 148 respektive 187 hästkrafter. En vanlig fundering gällande bilar i denna storleksklass är bagageutrymmets storlek, vilket gör att många kanske väljer en större (och i vissa fall dyrare bilmodell). Ett tips är att provköra bilmodellen för att bilda sig en bättre bild av de praktiska egenskaperna. I fallet med Volvo XC40 finns en bagagevolym om 460 liter med baksätet i uppfällt läge. I många fall räcker lastutrymmet längre än vad man tror.