BMW Z4 är en populär sportbil och det är inte utan anledning – den är prissatt för fler plånböcker än de större modellerna från märket och en sportig förarmiljö placerad nära bakaxeln gör bilen underhållande att köra. Upprinnelsen till denna klass, vars popularitet växte stort under sena 1990-talet, är att BMW med fler ville komplettera sitt modellprogram till att även inkludera mindre sportmodeller (vid denna tidpunkt var de över dubbelt så dyra BMW 8-serie och Mercedes SL det som stod till buds). Konkurrenter från både Mercedes-Benz och Audi med flera dök upp tätt efter men först att nå kunderna var BMW.
Modellen fick en rivstart och beställningslistorna blev långa i och med att den blev James Bonds tjänstebil i filmen ”Goldeneye” år 1995. Skillnaderna mellan den äldre Z3 och Z4 är stora. Till att börja med är Z4:an större till ytter- och innermått med förbättrad detaljkvalitet och med, givetvis, modernare utrustning. En god körkänsla infinner sig i båda bilarna men mer känsla med vägen har den äldre modellen trots ett något styvare chassi i den senare. Z4:an bjuder också på högre komfort i form av mindre vägljud och vibrationer. Istället för att döpa om modellen vid ny lansering så gick Z4:an i generationer. Den första generationen lanserades till årsmodell 2004 och kallas internt (och även externt bland BMW-entusiaster) för karossnamnet E85. Denna ersattes till årsmodell 2009 av E89 vilken idag åtnjuter en större popularitet på begagnatmarknaden men bägge modellerna är attraktiva och står stadigt i kurs prismässigt.
Den tredje generationen av BMW Z4 dök upp år 2018 och fick tidsenliga uppdragna lyktor och delade luftintag i nedre stötfångare samt skarpskuren grill, eller ”njurarna”, som den kallas på BMW-språk.