Audi R8 är en av VAG-koncernens (Volkswagen-gruppen) absoluta toppnummer i bilflottan. Det är en supersportbil med mittmonterad motor och den omtyckta, permanenta forhjulsdriften som kallas Quattro på Audi-språk. Modellen lanserades år 2006 efter konceptet Audi Le Mans som presenterades några år innan. Det är inte alltid ett koncept liknar den verkliga produktionsbilen men i Audi R8:s fall är likheterna större än skillnaderna rent formgivningsmässigt. I likhet med fleratlet andra prisbelönade bilformgivningar genom tiderna stod en italiensk designer vid ritbordet – Walter De Silva. R8 blev snabbt en succé och prisad för väghållning och detaljkvalitet, likt sitt ”syskon” Lamborghini Gallardo (och senare Hurracan) vilken bilen delar plattform och många komponenter med, däribland V10-motorn som tjänstgör i R8. Bilen finns också med en V8-motor på 4,2 liter, kopplad till en 6-växlad manuell låda i standardversion, vilken är betydligt vanligare på samtliga marknader (och har av naturliga orsaker lägre driftkostander). På vägen uppträder bilen smidigt men yttermåtten är inte så små som vid första anblick kan tro med en längd om strax över 4,3 meter. Den första generationen av Adui R8 varade i nästan tio år – från årsmodell 2006 till 2015. Den andra generationen, från 2016, och framåt är en helt ny bil men grundkonceptet består – sport till etthundra procent. Den presenterades ett år efter den dyrare Lamborghini Hurracan och fick en dyrare prislapp än sin föregångare (inflation inräknad) på grund av att V8-motorn nu var slopad till förmån för endast ett motorval – en V10:a med antingen 540- eller 610 hästkrafter.