Saab 9-5 är en mellanstor bil som först gjorde entré på marknaden till årsmodell 1997. Den konkurrerade direkt med den populära samtida Volvo 850 och senare V70 vilken den också liknar beträffande egenskaper så som inner- och yttermått samt lastvolym. Den första generationen tillverkades i över tio år, närmare bestämt till årsmodell 2009 innan den nya, mer luxuösa och dyrare, Saab 9-5:an under ledning av Victor Mueller introducerades år 2010. Denna modell höll endast i två år då Saab ansökte om konkurs och sista bilarna tillverkades i Trollhättan år 2011 som 2012 årsmodeller.
Den första generationen tillverkades under ledning av amerikanska General Motors och fanns som både kombi- och sedanmodell. De vanligaste drivlinorna är bensindrivna med en fyrväxlad automatlåda (från årsmodell 2002 fick lådan en extra växel) alternativt en femväxlad manuell låda. De mildaste motorvarianterna var fyrcylindriga med cylindervolym om antingen 2- eller 2,3 liter varav den förstnämnda är mest bränsleeffektiv. Det fanns också en 200 hästkrafter stark V6-motor på 3 liter som delades med bland annat dåtida Opel Omega. Motorn var stark med fina köregenskaper men med väsentligt högre bränsleförbrukning än de fyrcylindriga motorerna. Dieselmotor på 1,9- alternativt 2,2 liter erbjöds också men är inte lika vanliga då dieseltrenden inte nådde Sverige förrän i mitten av 2000-talet.
De sista årsmodellerna av Saab 9-5 är vanligare att finna med dieselmotorer. Det spekuleras i om den andra generationens Saab 9-5 i framtiden kommer få ett samlarvärde då modellen är den sista Saab-bilen med totala produktionssiffror om endast 12 000 exemplar. Med den andra generationens Saab 9-5 togs ett kliv uppåt till det så kallade premiumsegmentet och siktet var uttalat att konkurrera med Audi A6, Mercedes-Benz E-klass och BMW 5-serie. Denna generations 9-5 finns med både bensin- och dieselmotorer, alla försedda med turbo, från 1,6- till 2,8-liter och med fyrhjulsdrift eller utan. Mest ekonomiska och miljövänliga valet är den bensindrivna 1,6-litersmotorn.