Det General Motorsägda märket Opel har under flera perioder i historien gjort försök att lansera större premiumsedaner, ibland baserad på andra GM-bilar som gått över till att få Opel-märket och en del modifieringar på den europeiska marknaden. Men motorpressen beskrev just Opel Insignia som en särskilt lyckad modell vid lanseringen 2008, bilen var inte bara stor och rymlig utan höll också en god detaljkvalitet som medgav ett högre pris.
Den första generationens Insignia tillverkades åren 2008-2017 och finns som antingen kombi eller sedan. Den är baserad på samma bottenplatta som mellanklassaren i USA Chevrolet Malibu och den dåtida Saab 9-5. Medan Malibu hade ett mukt ställt chassi fick Saab 9-5 ett betydligt hårdare. Opel Insignia ligger någonstans mitt emellan med övervikt mot det mer typiskt tyska, mer distinkta, chassisättningen och styregenskaperna. Värt att notera för spekulanten till Opel Insignia är uppdateringen som kom med 2013 årsmodell, den innefattar en omgjord interiör och ny front och bakparti (främst kofångare och lyktor). Modellen finns med både bensin- och dieselmotorer varav dieselmotorerna är vanligast, särskilt för de tidiga årsmodellerna. Kombimodellerna håller ett högre andrahandsvärde än sedanmodellerna vilket är vanligt för de allra flesta märken på den svenska marknaden.
Till 2017 kom en helt ny Opel Insignia som växte till yttermåtten. Bilen är baserad på en storsäljare i Kina – Buick Regal, men med hårdare chassi och mer direkt styrning (anpassad för den europeiska marknaden). Den finns, likt sin föregångare, både som sedan och kombimodell varav kombin på sedvanligt vis är vanligast på den svenska marknaden. Dieselmotorerna i denna generation benämns ”CDTI” medan bensinmodellerna heter ”SIDI” med cylindervolym (motorstorlek) angiven i kombination med dessa.