Få bilar är så synonyma med ordet ”småbilar” som Nissan Micra. Faktum var att Nissan var en av pionjärerna. Den är klassen mindre än en Volkswagen Golf och introducerades lagom till när tiden var mogen för ekonomiska och bränsleeffektiva personbilar – tiden efter oljekrisen. Micra introducerades första gången år 1982 och gjorde stor succé på hemmamarknaden. De kompakta måtten kom delvis från efterfrågan hos konsumenter på grund av den allt tätare japanska stadstrafiken. I Sverige blev modellen vanlig först när den andra generationen lanserades år 1992 och den allra minsta motorn var på 1 liter i cylindervolym, än idag konkurrenskraftig när ljuset riktas mot förbrukningssiffror. Med manuell låda drog Nissan Micra under 0,4 liter bensin per mil. Automatlådan för tiden var inte kalibrerad på samma sätt som dagens och förbrukningssiffror för äldre automatväxlade bilar blir oftast en hel del högre. Idag byter dessa äldre bilar ägare för låga summor vilket har gjort den populär som förstabil. Modellen har ett gott kvalitetsrykte och en välservad bil med låga mil på mätaren kan än idag fungera riktigt bra i vardagen. Detsamma gäller för den andra, tredje och fjärde generationen. Förbrukningssiffrorna är ungefär desamma men bilen har förbättrats avsevärt beträffande komfort, säkerhet och detaljkvalitet. Yttermåtten har vuxit från från en generation till nästa men så har även innermåtten. År 2017 introducerades den femte generationens Nissan Micra och denna delar plattform med Renault Clio som är i samma storleksklass. Bensinmotorn är fortfarande på 1 liter medan dieselmotorn har 1,5 liter i cylindervolym. Nissan Micra med den lilla bensinmotorn är fortfarande bland de allra snålaste bilarna i klassen.