Tesla Model S var den första modellen från Tesla avsedd för en bred marknad. Trots att bilen klassas som premium och har prislappar, redan i grundutförande, på över 800 000 svenska kronor på de nordiska marknaderna så var den betydligt lägre prissatt än den första modellen Tesla Roadster – en öppen, tvåsitsig prestandabil. Model S är en så kallad helelektrisk bil vilket innebär att den inte har en förbränningsmotor parallellt med en elmotor likt en hybridbil.. Denna elbil har en räckvidd på 600 km (med största batterivalet) under idealiska förhållanden. Dock gäller samma ska som för alla elbilar – räckvidden blir betydligt kortare vid kall väderlek. Tesla Model S är en ovanlig bil på den svenska marknaden men annat är det i vårt grannland Norge där den påg rund av subventioner säljer riktigt bra. Den är också betydligt vanligare på andra marknader och är den näst mest sålda renodlade elbilen i historien efter Nissan Leaf (år 2019). Priserna på Model S varierar kraftigt färmst på grund av kapaciteten på batterier och prestandan på elmotorn. Samtliga modeller är prestandabilar/lyxbilar och Model S P90D accelererar från 0-100 km/h på cirka tre sekunder. Starka elbilar har goda prestanda på grund av att allt vridmoment i motorn finns tillgängligt med en gång och är inte beroende utav varvtal som på en förbränningsmotor. Modellen finns som bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven med räckvidd från 224 kilometer (modell 60) och upp till 600 km (model 100D). Räckvidden avgörs av kapaciteten, kilowattimmar, i bilens batteri; från 40- till 100 kWh. Vanligt på den svenska begagnatmarknaden är S70 och S85 och samtliga håller ett mycket gott andrahandsvärde och attraktionskraft.