Peugeot 3008 är en crossover/SUV som funnits på den europeiska marknaden sedan årsmodell 2008 men i två olika former. Den första generationen tillverkades fram till 2016 och blev belönad med titeln ”Årets bil 2010” av den brittiska motortidningen ”What car?” med motiveringen att 3008:an var körglad och ekonomisk. Motorvalen var flera till antalet och den minsta varianten en bensindriven på 1,2 liter och 130 hästkrater med ett Co2-utsläpp om 123 gram per kilometer med den sexväxlad manuella lådan. Modellen fanns även med större bensinmotorer men även med en ekonomisk dieselmotor på 1,6 liter.
Något senare i livscykeln introducerades också en hybriddrivlina (ovanlig på skandinaviska marknader) med en dieselmotor om 2 liter samt en hjälpande elmotor och år 2012 var det världens första hybridbil med dieselmotor. Den andra generationen av 3008 lanserades år 2016 och var utseendemässigt mycket annorlunda än sin föregångare. Borta var hybridmotorn (till en början) och istället erbjöds endast den trecylindriga bensinmotorn på 1,2 liter som det mest kostnadseffektiva och miljömedvetna valet. Denna motor har 130 hästkrafter vilket kan låta lite för en SUV men i likhet med många andra biltillverkare bantas numera cylindervolymen ned för att få en bättre bränsleförbrukning och miljöprestanda.
Borta var också benämningen ”crossover” och Peugeot 3008 från och med 2016 årsmodell är en SUV med hög markfrigång och större inner- och yttermått. Nytt för modellen var också Peugeots så kallade ”i-cockpit”, en layout inspirerad av flygplanscockpit med närmast oval ratt och inramad förarmiljö samt högt ställda mätartavlor. Ett designgrepp som även vissa Citroën-modeller anammat. År 2019 kom Peugeot 3008 som laddhybrid (definitionen på en laddhybrid är att den kan köras endast på el genom att ladda batteriet samtidigt som den har en förbränningsmotor med antingen bensin eller diesel varav bensin är allra vanligast).