Citroën C4 är en kompaktbil, eller en bil i ”golfklassen”, som vi är mer vana att benämna den i Sverige. Den vanligaste modellen är halvkombi med fem dörrar även om modellen finns som kupé och sedan på vissa marknader. Den första generationens Citroën C4 lanserades till årsmodell 2004 och hade de tidstypiska linjerna för märket vid tidsepoken – runda linjer och stora fönster signerade den italienska bildesignern Donato Coco. Detta gav bilen praktiska egenskaper i tät stadstrafik – släta sidor och stora fönster samt kort huv gjorde den enkel att navigera och inte minst fickparkera. Den första generationen finns med både diesel- och bensinmotorer varav de sistnämnda är vanligast på den svenska marknaden. Basversionen har en bensinmotor på 1,4 liter och med, för tiden, god bränsleekonomi. Till årsmodell 2008 var det dags för en uppdatering och den känns främst igen på långsträckta lyktor fram. Den andra generationens C4 presenterades som 2010 årsmodell och blev en något dyrare bil men med mer gedigen och genomarbetad interiör. En annan stor skillnad är att bilen övergav Cocos tidigare runda former och fick ett mer strömlinjeformat designspråk. Ytter- och innermått hade vuxit en aning och dieselmotorer blev populärare än bensindrivna varianter på den svenska marknaden (något som förändrades i slutet av bilens livscykel). En populär variant av C4 är C4 Cactus vilken är en liten SUV som inte har mycket gemensamt med originalversionen, den baseras på en Citroën C3 och inte C4. Den känns främst igen på den udda formen med smala framlyktor och stötfångare i svart plast på sidorna över dörrarna (förhindrar dörruppslag i lacken, ett designgrepp för trånga parkeringsutrymmen). Designen för originalversionen blev mycket omtyckt bland motorjournalister och belönades med flera utmärkelser.