Personbilar
Transportbilar
Fritidsfordon & släp
SUV
Kombi
Halvkombi
Sedan
Coupé
Cabriolet
Minibuss
Mitsubishi

Begagnade Mitsubishi till salu - pågående auktioner

Sälja din Mitsubishi ?
Ange registreringsnummer
Mitsubishi
Sälja din Mitsubishi ?
Ange registreringsnummer

Begagnade Mitsubishi till salu - pågående auktioner

Vi på Kvdbil hjälper dig sälja din Mitsubishi. På våra auktioner förra året sålde vi 26 000 bilar. Drygt 300 st. var av märket Mitsubishi. Att göra det enkelt och smidigt att sälja din Mitsubishi, det kan vi på Kvdbil. Vi sköter allt med att sälja din Mitsubishi från att ta hand om fordonstest, in- och utvändig tvätt, marknadsföring, visning för potentiella köpare, försäljning, ägarbyte, utbetalning av dina pengar och leverans till bilens nya ägare. Vill du istället köpa en Mitsubishi gör vi på Kvdbil det lätt för dig att välja bland ett stort utbud av Mitsubishi då vi säljer många begagnade exemplar på våra auktioner varje vecka.

Ett av de absolut äldsta storföretagen från Japan är Mitsubishi-gruppen med en historia som sträcker sig tillbaka till år 1870 och logistikbranschen. Mitsubishi drev långt tillbaka i tiden även kolgruvor och var en aktör inom stålindustrin för att förse sjönationen med stål till dess fartygstillverkning. Loggan pryder idag bland annat luftkonditioneringar, kylskåp och diverse elektronikkomponenter i en rad olika applikationer. Här i Sverige känner vi främst igen märket med den diamantliknande logotypen från bilindustrin och tillverkningen började redan år 1917 i mindre skala, satsningen visade sig vara felaktig för tiden och snabbt såg sig märket utkonkurrerat av europeiska och amerikanska bilmodeller. Främst på grund av att Mitsubishi inte adopterade tekniken för massproduktion; volymerna låg på mycket låga nivåer och därav drogs de med höga tillverkningskostnader. Detta var långt innan den japanska tillverkningsmetoden ”Lean” som kommit att appliceras stort i västvärlden sedan 1980-talet och allra främst förknippas med konkurrenten Toyota.

Efter andra världskriget valde man att återuppta biltillverkningen med helt annan strategi. Det verkliga genombrottet för märket skulle dock dröja till 1960-talet med den lilla familjebilen Mitsubishi 500 som tillverkades främst för den inhemska marknaden i takt med att Japans ekonomi blev allt bättre och medelklassen växte. Ytterst begränsade volymer hittade dock ut ur landet och detta gjorde att Mitsubishi började söka samarbete över nationsgränserna och fann det hos amerikanska tillverkaren Chrysler på 1970-talet och därifrån tog exporten fart med bilmodellen Galant (som fick andra modellnamn och pryddes med bland annat Dodge-emblemet på den amerikanska marknaden). År 1980 nådde Mitsubishi den magiska gränsen en miljon sålda bilar och det var här som märkets moderna historia började. Med modeller som småbilen Colt och SUV-modellen Pajero nådde man även den europeiska marknaden på allvar och bilarna fick gott rykte om sig att vara både driftekonomiska och pålitliga och då kanske i synnerhet Pajero-modellen.

Under tidigt 2000-tal var märkets ekonomi ansträngt, mycket på grund av den asiatiska finanskrisen orsakad av en kreditbubbla som brast i slutet av 1990-talet. Det föranledde Mitsubishi till att kapa många planerade investeringar men år 2006 lanserades en succémodell som hjälpte rörelseresultatet på fötter - Mitsubishi i key car, en mycket driftsnål småbil kalibrerad för den asiatiska, täta stadstrafiken men godkänd för motorväg. Den kan närmast jämföras med Mercedes-Benz märke Smart och såldes i stora volymer på de inhemska och asiatiska marknaderna men är okänd i Europa. Mitsubishi följde upp succén och lanserade en renodlad elbil till årsmodell 2009, i-MiEv, som var bland de första renodlade elbilarna i småbilsklassen. Under gynnsamma förhållanden hade den en räckvidd om 16 mil på en laddning. Den berikades inte bara med låga driftkostnader men med ett lågt pris om motsvarande cirka 20 000 dollar i Japan, den kom dock att bli betydligt dyrare på den svenska marknaden och har sålts i ganska små volymer i Europa. Mitsubishi erbjuder idag såväl SUV, mer påkostade premiumsedaner, småbilar och mellanklassedaner samt även crossovers men har sin stora marknad i Asien varav flertalet modeller också stannar.

Visa mer
Visa filter
0 / 0
Högsta betyg

Din sökning gav tyvärr inget resultat

Kontakt
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.