Jaguar XJ är en större sedan i samma storleksklass som Cadillac Seville och Deville, BMW 7-serie och Mercedes S-klass beroende på generation. Det har länge varit Jaguars flaggskeppsmodell och kan fås i flertalet olika konfigurationer varav ”Daimler” varit den mest påkostade modellen med de kännetecknande träbrickorna i baksätet. Den första modellen lanserades till år 1968 och kallas ”Serie 1” och fanns liksom flera av sina efterföljare med antingen sex- eller tolvcylindrig motor som tillval från årsmodell 1972 och framåt.
Den legendariska V12:an delas även med ikoniska sportbilen XJS (som senare ersattes av de idag mer vanliga XK). Jaguar har fram till mitten av 2000-talet haft sin distinkta design med runda lyktor fram och sluttande huv samt många träinlägg och kromdetaljer i interör, så var även uppföljaren Serie 2, lanserad år 1973, konfigurerad och bilen växte även något till yttermåtten. Nytt för denna generation var att en kupé introducerades med sikte att konkurrera med den dåtida populära Mercedes SLC (byggd på den tvåsitsiga cabrioleten Mercedes SL). Endast dryga 10 000 bilar producerades innan modellen lades ner men idag är de betraktade som attraktiva samlarbilar, särskilt de som är original och inte rostlagade och/eller omlackerade.
Tidigare kunde Jaguarer, även i bra skick, byta ägare för anmärkningsvärt låga priser men i takt med att veteranbilar över lag fått ett uppsving och blivit intressanta investeringsobjekt, så har också äldre Jaguar-bilar blivit dyrbara. Det gäller även Serie 3 från 1979-1992. Tekniken i dessa är modernare och komforten är märkbart bättre än hos sina föregångare men den klassiska och eleganta formgivningen är kvar. Den mest påkostade modellen är även i tredje generation Daimler Double Six – V12:a med all tänkbar utrustning. Till 1986 ändrade XJ form radikalt och de klassiska kännetecknen försvann men de kom snabbt tillbaka med femte generationen som lanserades år 1994 och även de två efterföljande generationerna behöll de yttre attributen med fyra lyktor fram och kattliknande form. Till 2010 lanserades dock en modell som såg helt annorlunda ut, större och bredare, med en mer sportig än klassisk interiör.