Ferrari. Namnet för tankarna till racing och prestige. Och inte minst till Italien och dess sinne för design. Märket med hästen grundades år 1939 av Enzo Ferrari och hade då nära släktskap med den italienska tillverkaren Alfa Romeo. Personbilstillverkningen startade år 1947 med sportbilen 125 S som hade en V12-motor med i dagens mått mätt blygsam effekt om totalt 118 hästkrafter. Tillsammans med välbalanserat chassi och väghållning räckte det för att bli en succé på racingbanan och i den traditionen har Ferrari fortsatt. Endast tre exemplar nådde marknaden och 1960 var antalet sålda Ferrari-modeller över 300.
Märkets exklusivitet har behållits tack vare låga produktionssiffror och höga inköpspriser vilket också lett till goda marginaler för märket. Det var på 1980-talet, med 308/328 samt den mycket dyrare och effektstinna Testarossan, som Ferrari började säljas i större volymer om flera tusental till antalet. Den sistnämnda modellen är än idag en av de vanligaste Ferrari-modellerna och har under 2010-talet närmast dubblat sitt värde i likhet med flertalet andra modeller.
Den närmsta konkurrenten både då och nu är Lamborghini (och till viss del Maserati som Ferrari idag äger) vilka också produceras i de annars sömniga trakterna kring Modena. I likhet med flertalet andra lyx- och sportbilsfabrikat fick även Ferrari sin beskärda del av problem under börskraschen i slutet av 1980-talet med beställningar på bilar som senare blev avbokade. Det skulle dröja till mitten av 1990-talet med modeller som V8-försedda 348 och den fyrsitsiga 456:an med V12-motor innan Ferrari tog tillbaka produktionen till 1980-talets nivåer. Värt att reda ut är de olika bokstavskombinationerna efter sifferkombinationen. ”M” innebär en modifierad version av ursprungsmodellen, inte en helt ny modell, liksom GTO. GTS betyder öppen bil, alltså cabriolet, och kan även betecknas ”Spider”. GTB är i sin tur kupémodeller men täckta, det vill säga utan öppet tak. Idag är Ferrari börsnoterat på New York-börsen och är separerat från ägaren Chrysler/Fiat. Introduktionen blev en stor framgång för märket och börskursen utvecklades snabbt från introduktionskursen. Bilarna tillverkas fortfarande på fabriken i Maranello, norra Italien, sedan produktionsstarten på 1940-talet. Det allra vanligaste färgvalet är även idag, inte helt oväntat, den racingröda ”Rosso Corsa”.