Bentley är en av Storbritanniens ingenjörsmässiga stoltheter och har anor som sträcker sig tillbaka till bilracingens tidiga ålder på 1910-talet. Märket är idag känt för tyngre lyxbilar men i sin tidiga historia fokuserades man på lättviktsmaterial. Grundaren Walter Owen Bentley fann tillsammans med sin bror att aluminiumkolvar skulle kunna ersätta de konventionella i en bilmotor och lätta på vikten. Bentley vann Le Mans 24-timmarstävling under flera år på 1920-talet och etablerade sig som ett kompetent bilmärke inom bilsporten. Framgångssagan har inte varit spikrak utan delvis brokig med flera förlusttyngda år och olika ägarkonstellationer. Rolls-Royce tog över märket redan på 1930-talet och sedan dess, fram till idag, är samtliga baserade på plattformar från Rolls-Royce. Medan Rolls fokuserar helt på komfort så har Bentley en betydligt sportigare image med mer fokus på prestanda och väghållning samt en sportigare attribut rent designmässigt. På 1970-talet var båda märkena illa ute och nära en kollaps. Brittiska flygplanstillverkaren Vickers köpte då upp koncernen och Bentley gjordes om till en särskild division och potentialen i varumärket var som väntat stort. Den första Bentleyn från eran hette Mulsanne och var en prestandasedan som hjälpte Bentley att nå nästan lika stora försäljningssiffror som Rolls-Royce under sena 1980-talet. År 1997 såldes båda fabrikaten vidare till Volkswagen-koncernen och motorer från bland andra BMW placerades i bilarna. Den första stora succén kom med kupén Continental GT år 2003, den bäst säljande Bentleyn fram till dags datum. De främsta konkurrenterna till Continental GT är de större modellerna från Bentley (med baksäte och V12-motorer) men även Maserati GranTurismo och Mercedes S-klass kupé även om dessa har lägre inköpspriser än Continental GT som nya.