Billigaste bilarna för dig att äga
Bensin, diesel eller laddhybrid, vad är bäst för plånboken? Oavsett om du ska köpa in en bil till företaget eller äga den som privatperson har du nytta av vår sammanställning över vilka så kallade familjebilar som är billigast att äga.
Laddhybrider hamnar både i topp och i botten på listan över vilka familjebilar som är snällast mot plånboken. Det skiljer över 3 700 kronor per månad mellan att äga en Mitsubishi Outlander laddhybrid och en Mercedes E300 laddhybrid. Vi har beräknat och prognostiserat alla kostnader för ett bilinnehav, så som värdeminskning, skatt, försäkring, service och drivmedel och kommit fram till en ägandekostnad över en treårsperiod.
- Den enskilt största kostnaden för nya bilar är värdeminskningen. För en del modeller är det till och med så att värdet halveras under det första året. Den som verkligen vill spara pengar gör därför bäst i att köpa begagnat. Men vill man absolut ha en sprillans ny bil tycker jag det är viktigt att inte stirra sig blind på priset, utan att man ser till alla kostnader som följer av ägandet, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil.
Och det är tydligt att den allra största kostnaden för nya bilar är värdeminskningen och att fabrikat, motorstorlek och drivmedel är faktorer som har stor påverkan för det egentliga priset. Bilar från statusmärken med stora och bränsleslukande motorer är de dyraste att äga.
- Men det är inte hela sanningen. Exempelvis har Volvo, som de allra flesta i dag betraktar som premium, ofta ett betydligt högre andrahandsvärde än märken som BMW och Mercedes, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil.
En jämförelse mellan Mercedes E 200 Kombi S213 (184hk) och Volvo V90 D5 AWD (235hk) bekräftar just detta. Mercedesen har totalt sett lägre driftskostnader, men kan inte på långa vägar matcha Volvon på grund av ett lägre andrahandsvärde. Efter tre års ägande och normal körning är Volvon cirka 20 procent billigare än Mercedesen. En förhållande som inte påverkas nämnvärt efter ytterligare års ägande.
- Två bilar som är väldigt snarlika, men där den ena kostar väsentligt mycket mer. Över tid handlar det om tiotusentals kronor för den familj som gjort hemläxan, säger Fritz.
Billigaste och dyraste familjebilarna
Billigaste familjebilarna | kr/månad |
---|---|
1. Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-in Hybrid 4WD (136hk) | 6 627 |
2. Volvo V60 D4 (190hk) | 6 926 |
3. Volvo V90 D4 (190hk) | 7 062 |
4. Volvo V60 T4 (190hk) | 7 069 |
5. VW Passat 2.0 TFSI Sportscombi (220hk) | 7 124 |
Dyraste familjebilarna | kr/månad |
---|---|
1. Mercedes E 300 de S213 (316hk) | 10 376 |
2. Mercedes E 200 Kombi S213 (184hk) | 9 890 |
3. BMW 530i Sedan G30 (252hk) | 9 757 |
4. BMW 530d Sedan G30 (265hk) | 9 659 |
5. BMW 530e iPerformance Sedan G30 (252hk) | 9 409 |
Hela listan
Ägandekostnad för populära familjebilar, kostnad i kronor per månad efter 36 månade.
TCO = Total ägandekostnad
VM= Värdeminskning
Drivmedel | VM | TCO | |
---|---|---|---|
BMW 520d Sedan G30 (190hk) | Diesel | 6 439 | 8 532 |
BMW 520i Sedan G30 (184hk) | Bensin | 6 092 | 8 442 |
BMW 530e iPerformance Sedan G30 (252hk) | PHEV/Bens. | 7 204 | 9 409 |
BMW 530d Sedan G30 (265hk) | Diesel | 7 183 | 9 659 |
BMW 530i Sedan G30 (252hk) | Bensin | 6 722 | 9 757 |
Mercedes E 220 d Kombi S213 (194hk) | Diesel | 6 386 | 9 002 |
Mercedes E 300 d Kombi S213 (245hk) | Diesel | 6 392 | 9 235 |
Mercedes E 300 de S213 (316hk) | PHEV/Dies. | 7 697 | 10 376 |
Mercedes E 200 Kombi S213 (184hk) | Bensin | 6 814 | 9 890 |
Ford Mondeo 2.0 HEV Kombi (187hk) | El/Bensin | 5 869 | 7 780 |
Ford Mondeo 2.0 TDCi Kombi (190hk) | Diesel | 5 361 | 8 351 |
Ford Mondeo 1.5T EcoBoost Kombi (165hk) | Bensin | 5 075 | 8 191 |
Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-in Hybrid 4WD (136hk) | PHEV/Bens. | 5 123 | 6 627 |
Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 4WD (150hk) | Diesel | 5 050 | 7 488 |
Mitsubishi Outlander 2.0 4WD (150hk) | Bensin | 4 747 | 7 472 |
Volkswagen Passat 2.0 TDI Sportscombi (190hk) | Diesel | 5 392 | 7 735 |
Volkswagen Passat 1.4 Plug-in-Hybrid Sportscombi | PHEV/Bens. | 6 018 | 7 531 |
Volkswagen Passat 2.0 TFSI Sportscombi (220hk) | Bensin | 4 425 | 7 124 |
Volvo V60 D4 (190hk) | Diesel | 4 650 | 6 926 |
Volvo V90 D4 (190hk) | Diesel | 4 694 | 7 062 |
Volvo V90 D5 AWD (235hk) | Diesel | 5 306 | 8 188 |
Volvo V60 T4 (190hk) | Bensin | 4 222 | 7 069 |
Volvo V90 T4 (190hk) | Bensin | 4 525 | 7 370 |
Volvo V90 T5 (250hk) | Bensin | 4 844 | 7 695 |
Volvo V60 T5 (250hk) | Bensin | 4 803 | 7 801 |
Volvo V90 T8 AWD Twin Engine (390hk) | PHEV/Bens. | 5 496 | 8 033 |
Volvo V60 T8 AWD Twin Engine (390hk) | PHEV/Bens. | 6 173 | 8 262 |
Om undersökningen
Kvdbil har beräknat TCO (Total Cost of Ownership) för ett urval av Sveriges vanligaste familjebilar. Det innebär att vi har tagit hänsyn till samtliga kostnader som följer av inköpsbeslutet av en ny bil. I jämförelsen har en beräkning gjorts på den genomsnittliga kostnaden per månad efter tre års ägande och cirka 4 500 mils körsträcka, inklusive bränsle.