18 november, 2025
Att privatleasa är enkelt, bekvämt och populärt. Men enkelheten har ett pris. För många är det smartare att köpa en begagnad bil, eftersom den största värdeminskningen redan tagits av någon annan.
Som privatperson finns i huvudsak två sätt att finansiera en ny bil: att köpa eller att privatleasa. Att köpa är det traditionella alternativet. Vanligtvis finansieras köpet med ett billån, där man betalar en kontantinsats och sedan amorterar i takt med bilens värdeminskning.
Som en tumregel är en bil värd mellan 70 och 80 procent av sitt nypris efter ett år, 60–70 procent efter två år och 50–60 procent efter tre år.
– Värdefallet är alltså störst i början. När lånet löper ut kan man antingen förlänga det, sälja bilen och betala skulden, eller lösa skulden och behålla bilen, förklarar Karl Wahlin, analytiker på Bilpriser.se.
Privatleasing började ta fart vid millenieskiftet men slog igenom på allvar under 2010-talet. Drivkraften var en ny syn på bilägande, där konsumenter föredrog en fast månadskostnad framför att binda kapital i bilen. Med privatleasing får man tillgång till en ny bil utan kontantinsats. Med åren har privatleasing blivit ett av de vanligaste sätten att skaffa bil i Sverige.
På pappret kan den månatliga leasingkostnaden verka låg, men sett över hela perioden betalar man en betydande del av bilens totala värde. Leasingavtal kan sällan brytas i förtid. Kostnaden för privatleasing kan därför ses som att man i praktiken betalar hela beloppet redan från start.
– Och här kommer nackdelarna med privatleasing. För kan du vara säker på att din livssituation är samma under dessa år, eller att dina förutsättningar och behov inte förändras, säger Karl Wahlin.
Räntehöjningar kan innebära att månadskostnaden stiger. Körsträckan är dessutom begränsad och övermil dyra. Kör man för lite har man ändå betalat för mil som inte utnyttjats, och vad som räknas som normalt slitage kan bli en diskussionsfråga vid återlämningen.
Köper du bilen har du friheten att sälja när du vill, medan privatleasing ger trygghet och förutsägbarhet. Men nybilsdoften är dyr, menar Karl Wahlin. Ur ekonomisk synvinkel är varken nybilsköp eller privatleasing det mest fördelaktiga. Den som vill ha mest bil för pengarna gör klokast i att välja en begagnad bil. Då har det största värdefallet redan skett och förnuft och ekonomi förenas i bilägandet.
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.