Hero background
Mumsa i bilen?
Tips som halvmättar och mättar!

Mat i bilen – goda tips för mat på bilresan

Ska man sitta i bilen och äta? Tja, varför inte? På långresan, semestern, jobbet eller andra tillfällen då man sitter länge i bilen. Och det är inte alla som tycker det är värt pengarna att stanna vid en snabbmatskedja längs vägen. Här får du lite tips på enkel mat att äta i bilen.

Ska du ut på vägarna i sommar? En bilsemester på hemmaplan är ett billigare och faktiskt riktigt trevligt alternativ till en dyr resa till sydligare breddgrader. Men vad gör ni när ni sitter i bilen och hungern slår till? Visst är det enkelt att stanna till på en bensinmack eller snabbmatskedja och äta – men det kan bli dyrt om ni är en hel familj.

Som väl är finns det massor av alternativ till snabbmat. Med lite planering blir mat i bilen både gott och nyttigt. Så vi tänkte här ge dig lite bra idéer på mat att äta på resan. Både att äta i bilen och under ett stopp vid en rastplats.

Enkel mat att äta i bilen

Vi börjar med det enklaste av det enkla. Det som är enkel mat att äta i bilen utan en massa förberedelser eller tillagning, till och med medan du kör. Saker du kan plocka upp ur väskan och stoppa i munnen direkt. Det är också saker som inte kladdar eller rinner när du äter dem.

  • Färsk frukt, som äpple eller päron

  • Torkad frukt

  • Vindruvor

  • Nötter, som jordnötter, cashewnötter eller en nötmix

  • Drickyoghurt

  • Kex

  • Riskakor

  • Proteinbars eller proteinshake

  • Skivad rökt korv eller annan charkvara

  • Choklad

  • En flaska vatten – glöm inte att du behöver dricka!

Allt detta är saker som håller den värsta hungern borta till dess att du når fram till målet eller gör ett stopp för att äta riktig mat. Ska du resa längre än i några få timmar utan matpaus så behöver ni kanske något som är mer mättande. Fortsätt läsa för tips på bra mat för bilresan, som du kan förbereda innan ni ger er iväg.

Bra mat för bilresan

För lite längre avstånd vill man kanske ta med sig bra mat för bilresan, och inte bara lite nötter eller frukt. Man vill att det ska vara mättande så man står sig ett tag. Här kommer några tips på bra mat som du kan stoppa i kylväskan tills magen börjar säga ifrån.

Smörgåsar

Mackor! Den sanna klassikern, som kan varieras i all oändlighet – från de enkla smörgåsarna med kaviar, ost eller skinka till matiga mackor med röror och grönsaker som topping. Gör gärna dubbelmackor så är de lättare att ta med utan att det blir en massa kladd.

Det mesta av det vi tar upp nedan går att ersätta med vegetariska alternativ.

  • Använd gärna ett gott hembakat och mättande bröd.

  • Vanliga och enkla pålägg (förutom det vi redan nämnt) kan vara rökt korv, paprika, leverpastej, mjukost, jordnötssmör eller ägg.

  • Lite mer matigt: Lägg på en god röra av valfritt slag (curryröra, avokadospread, skagenröra, hummus, färskost etc.). Fortsätt med t.ex. sallad, gurka och tomater eller paprika. Toppa till sist med något protein du tycker om – till exempel kyckling eller kalkon, skaldjur, skivade köttbullar, köttpålägg, ost, pulled beef/chicken/pork eller något annat. En riktig Dagobertmacka!

  • Allt detta funkar precis lika bra att fylla baguetter med. Andra förslag på fyllda baguetter kan vara rostbiff med potatissallad, makrill, sallad, tomat och räkröra, ost & skinka, för att bara ta några exempel. Du kan fylla dina baguetter med precis vad du vill.

Ett tips! Barn kan vara kinkiga med vad man lägger på deras mackor. Varför inte låta dem göra sina egna?

Wraps

Wraps och tunnbrödsrullar är enkel och mättande mat som är lätta att hålla i handen. Du kan utgå från tortillas, tunnbröd, libabröd eller liknande, och sedan fylla med vad du vill; sallad och grönsaker, röror, kött av valfri typ, vegetariskt, fisk och skaldjur. Krydda som du vill och rulla ihop den och packa in i aluminiumfolie.

Sallader

Sallader är en annan klassiker som går att variera hur mycket som helst. I sin enklaste form är det en blandning av isbergs- eller romansallat blandat med t.ex. tomat och gurka och eventuellt en dressing (plocksallat, huvudsallat och grönsallat är andra alternativ på sallat).

På resan vill man kanske ha en lite mer matig sallad med såväl kolhydrater som protein. En jätteenkel men god och mättande variant är ost- och korvsalladen – ta en sallat, tärna upp ost och rökt korv och blanda.

Men det finns massor av alternativ på vad du kan blanda i salladen, både när det gäller kolhydrater, protein och olika toppingar. Här är några förslag:

  • Kolhydrater: potatis, pasta, quinoa, ris, matvete, baljväxter

  • Protein: Tonfisk, lax, skaldjur, ägg, kyckling, kalkon, rostbiff, kebab, ost och fetaost, tofu

  • Grönsaker: Tomat, gurka, spenat, ruccola, paprika, riven morot

  • Frukt: Äpple, päron, melon, persika, ananas, apelsin, avokado

  • Att toppa med: Oliver, nötter, frön, pesto, majs

Mat i bilen för barn

En långresa i bil är kanske inte rätt tillfälle att ”uppfostra” ett barn att äta vad som bjuds. Försök istället att undvika gnäll i bilen genom att packa ned sådant som barnen gillar att äta. Har du mindre barn rekommenderar vi att du stannar till på en rastplats eller parkeringsficka när det är dags att äta. Detta för att ha lite koll på att barnet inte sätter i halsen.

Något som de flesta barn gillar är såklart pannkakor. De funkar utmärkt att äta kalla så du kan laga till dem någon dag innan ni ska ge er av. Kan ätas precis som de är, eller smaksätt med lite socker eller sylt och rulla ihop dem.

Klämmisar är ett mellanmål som har blivit populärt på senare år. De finns i flera olika smaker och med frukt, smoothie eller gröt. Enkelt att äta och kladdar inte ner i bilen.

Tips på en god och mättande hemgjord smoothie: 2 dl bär av valfritt slag, 1 banan och 2 dl apelsinjuice. Kör i mixer och häll upp på flaska. Istället för juice kan du använda mjölk.

Planerar ni att stanna längs vägen och äta medhavd mat? Gör matlådor hemma och ta med: korv och mos, köttbullar, burgare eller annan mat som barnen gillar. En bra kyl/värmebox kan hålla maten varm (eller kall) i många timmar. De finns modeller som du kan koppla till bilens cigarrett- eller USB-uttag.

Färdgodis

Måste man alltid vara så himla nyttig? Det tycker inte vi. Visst ska man kunna snaska på nåt gott utan att bry sig om att det måste vara ”bra” mat. En påse lösgodis, chips, en chokladkaka eller ostbågar håller barnen (och de vuxna) på gott humör.

Tips! Som en liten energikick tipsar vi om ett uråldrigt lumpartrick. Ta en påse och lägg i salta jordnötter, bitar av krossad choklad och en näve russin. Håll påsen i ena handen och skaka om så att allt blandas. Supergott!

Små bitar av morötter, gurka eller frukt passar naturligtvis också bra som färdgodis.

Tillbehör som kan vara bra att ha med

  • Kylbox / Värmebox.

  • Dryck

  • Varmt vatten i en termos

  • Bestick

  • Salt och peppar

  • Servetter/våtservetter

Det finns mängder av alternativ på god och enkel mat att äta i bilen. Du kan säkert själv komma på fler saker som är goda och mättande. Visst går det att äta i bilen längs vägen, men stanna gärna till på en rastplats och ät i lugn och ro. Det är en välbehövlig paus och ni får sträcka lite på benen.

ContactIcon
Kontakt