Från och med 4 dec klockan 14:00 kan nya bud endast läggas i jämna 500 kronors steg. Tidigare lagda maxbud och autobud är fortfarande giltiga, så under en övergångsperiod kan ojämna bud fortfarande förekomma.

Du är vad du kör – det här säger bilen om din personlighet

21 augusti, 2025

Prestigefull, trygghetssökande eller gammeldags? Ditt val av bil kan säga mycket om din personlighet, visar det sig när vi ställde frågan till svenska folket.

De flesta svenskar associerar ett visst bilmärke till en viss personlighetstyp. De märkena som väcker mest associationer är Porsche och Ferrari, där har 9 av 10 svenskar (91 %) en koppling till något personlighetsdrag. Det mest anonyma märket är kinesiska BYD, bara var fjärde (27 %) har någon form av uppfattning om vilken sorts personlighet ägarna av BYD-bilar har.

Få förknippar bilmärken med ungdomlighet

Personlighetsdragen som flest förknippar något märke med är ekonomisk, hela tio märken får de tillfrågade den associationen till. Däremot är det få som ser ägandet av en bil som något ungdomligt, bara Mini får den kopplingen.

Människor som har märken som BMW, Mercedes och Jaguar anses vara prestigefyllda medan de som äger en Kia, Toyota eller Skoda ses som ekonomiska. Om man har en fransk bil är man gammeldags enligt den här undersökningen; ägare av Renault, Peugeot och Citroën får alla det epitetet. En Volvo eller Volkswagen signalerar däremot att man är trygghetssökande.

– Många kanske inte tänker på hur bilen man kör påverkar hur man uppfattas. Men det är tydligt att vi lägger in värderingar i olika bilmärken – även om det sker omedvetet, säger Daniel Odsberg.

Bilmärkena som förknippas med olika personligheter:

Trygghetssökande: Volvo, Volkswagen

Ekonomisk: Kia, Toyota, Skoda, Nissan, Seat, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Fiat, Dacia

Prestigefull: BMW, Mercedes, Lexus, Jaguar

Sportig: Audi, Porsche, Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini, MG

Gammeldags: Renault, Peugeot, Ford, Citroën, Opel, Saab

Teknikintresserad: Tesla, Polestar

Äventyrlig: Subaru, Land Rover, Jeep

Ungdomlig: Mini

Miljömedveten: BYD, Lynk & Co

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 13–21 mars 2025. Totalt intervjuades 1050 personer i åldern 20–79 år med tillgång till bil.

Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Liknande artiklar

Livet med bilVisa alla
  • Livet med bil

    Lista: Färgerna som kan sänka värdet på din bil

    18 september, 2025

  • Livet med bil

    Porsche 911 framröstad som tidernas snyggaste sportbil

    3 juli, 2024

  • Livet med bil

    5 tips för att underhålla barnen i bilen

    1 maj, 2024

  • Livet med bil

    Därför ska du inte tvätta bilen hemma

    21 mars, 2024

BackToTopIcon
ContactIconKontakt