3 september, 2025
Drömmer du om att köra hela vägen dit du ska, utan att behöva stanna och ladda? På begagnatmarknaden finns nu gott om elbilsmodeller som kombinerar rejäl räckvidd med rimlig prislapp. Här har vi valt ut några modeller som ger dig mycket mil för pengarna.
Räckvidd är inget begrepp som bensin- eller dieselbilsföraren normalt funderar särskilt mycket över. Det som spelar roll är förbrukningen. Ju törstigare bil, desto tätare blir tankstoppen.
Samma logik gäller för elbilar. Men här är det batteriets storlek i kombination med bilens förbrukning som avgör hur långt man kommer. Skillnaden är att det inte främst handlar om kronor som rinner ned i tanken, utan om hur ofta man tvingas stå stilla vid laddstolpen.
För den som vill ha mycket räckvidd för pengarna är Tesla Model 3 Long Range AWD svårslagen. För runt 246 000 kronor erbjuder modellen 602 kilometer på en laddning, vilket gör den till en av de mest kostnadseffektiva elbilarna i klassen. Även Ford Mustang Mach-E Long Range RWD når över 600 kilometer, och med ett pris på cirka 291 000 kronor är den en stark utmanare.
Ett särskilt intressant alternativ är Volkswagen ID.3 Pro S. Till skillnad från standardversionen av ID.3, har Pro S betydligt större batteri. Det ger hela 552 kilometers räckvidd och placerar modellen i toppskiktet av kompaktklassen. Med ett genomsnittligt begagnatpris på runt 255 000 kronor får man därmed långkörningsegenskaper kombinerat med småbilens smidighet och lättmanövrerade format.
Även Polestar 2 Long Range Single Motor, Skoda Enyaq iV 80 och Tesla Model Y Long Range AWD erbjuder räckvidd om över 500 kilometer, men till något högre priser. Kia EV6 utmärker sig genom 800-voltsteknologi, vilket innebär att laddstoppet går markant snabbare än hos de flesta konkurrenter. BMW i4 eDrive40 har både lång räckvidd och premiumkänsla. Här börjar dock priserna närma sig 400 000 kronor. Mercedes-EQS 450+ är bland de mest långtgående elbilsmodellerna, med 719 kilometer på pappret. Men priset är högt: över en halv miljon kronor.
| Model | Räckvidd (WLTP) | Cirkapris |
|---|---|---|
| Tesla Model 3 Long Range AWD | 602 km | 246 000 kr |
| VW ID.3 Pro S | 552 km | 255 000 kr |
| VW ID.4 Pro Performance | 512 km | 262 000 kr |
| Ford Mustang Mach-E Long Range RWD | 610 km | 291 000 kr |
| Polestar 2 Long Range Single Motor | 541 km | 292 000 kr |
| Skoda Enyaq iV 80 | 532 km | 299 000 kr |
| Tesla Model Y Long Range AWD | 533 km | 336 000 kr |
| Kia EV6 AWD | 546 km | 379 000 kr |
| BMW i4 eDrive40 | 568 km | 412 000 kr |
| Mercedes-EQS 450+ | 719 km | 526 000 kr |
Cirkapriserna är beräknade utifrån vinnande bud vid auktion hos Kvdbil under 2025, vilket innebär att årsmodell, körsträcka och utrustning kan variera mellan enskilda exemplar.
Räckviddssiffror ska ändå tolkas med försiktighet. Särskilt i nordiskt vinterklimat kan den verkliga räckvidden vara 20–30 procent lägre än på pappret. En bil som anges klara 600 kilometer kan alltså hamna kring 450 kilometer i praktiken.
Valet av drivlina påverkar också. Många elbilsmodeller finns i både två- och fyrhjulsdrivet utförande. Väljer man fyrhjulsdrift får man bättre väggrepp och ofta högre prestanda, men på bekostnad av högre förbrukning och därmed kortare räckvidd.
Samtidigt går utvecklingen på nybilssidan mot mindre och därmed billigare batterier. Med det snabbt växande nätet av snabbladdare längs vägarna blir lång räckvidd inte längre det enda viktiga måttet. I framtiden kan laddhastighet vara den faktor som främst avgör hur smidigt elbilen fungerar i vardagen.
Liknande artiklar
Så förlänger du elbilsbatteriets livslängd
29 oktober, 2025
Vi har testat elbilsbatteriet på 1300 begagnade bilar – dessa märken håller bäst
28 oktober, 2025
Få ut mer av varje laddning – faktorerna som styr laddhastigheten
1 oktober, 2025
Nyhet: Batterihälsa visas i annonsen för elbilar och laddhybrider
1 juli, 2025
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.