21 januari, 2025
Elbilar är ofta dyrare att försäkra än fossilbilar. Bilens värde, prestanda och dina skadefria år påverkar priset, liksom var du bor och hur du kör. En färsk undersökning publicerad i Teknikens Värld visar dessutom stora skillnader mellan olika modeller. Men vad driver egentligen upp kostnaden?
En bilförsäkring består av tre delar. Trafikförsäkringen är obligatorisk enligt lag och täcker skador på personer och andras egendom. Halvförsäkringen skyddar mot exempelvis brand, stöld, inbrott, glasruteskador, maskinskador, bärgning och rättsskydd, men den täcker inte skador på det egna fordonet vid en kollision eller olycka. De flesta bilar har en vagnskadeförsäkring från tillverkaren som gäller i tre år. Därefter behöver den tecknas separat för att även inkludera skador på det egna fordonet. Det är just vagnskadeförsäkringen som ofta är extra kostsam för elbilar.
Två av de mest sålda bilmodellerna under de senaste åren är laddhybriden Volvo XC60 T6 och elbilen Tesla Model Y Long Range. Volvo XC60 T6 har 340 hästkrafter och ny kostar den från 686 000 kr. Tesla anger inte effektsiffror men prestandan är jämförbar. Model Y är dock drygt 50 000 kronor billigare som ny.
Låt oss ta ett exempel. För en 45-årig man bosatt i Stockholm, med en årlig körsträcka på 1 500 mil, ligger försäkringspremien för en tre år gammal Tesla Model Y på 1 605 kronor per månad – motsvarande 13 kronor per mil. För en Volvo XC60 T6 av samma årsmodell är premien betydligt lägre, endast 467 kronor per månad. Det innebär att elbilen kostar hela 344 procent mer att försäkra varje månad, trots att Volvon är en dyrare familjebil och i övrigt fullt jämförbar.
Även om elbilar ofta förknippas med högre försäkringspremier, är verkligheten mer nyanserad enligt försäkringsbolagen Folksam, IF, Länsförsäkringar och Trygg-Hansa. Samtliga bolag betonar att premien baseras på skadestatistik och historiska data för varje enskild bilmodell. Om en modell har hög skadefrekvens eller anses vara stöldbegärlig, resulterar detta i en högre premie.
En återkommande faktor bakom högre försäkringskostnader för elbilar är att de generellt har högre reparationskostnader. Detta gäller dock även för många nytillverkade bilar oavsett drivmedel, då de är tekniktunga och utrustade med avancerade säkerhetssystem och komplex elektronik. Exempelvis är bilrutor numera ofta försedda med integrerade sensorer, vilket gör reparationer dyrare. Dessutom är moderna bilar ofta byggda i moduler, vilket innebär att en större del kan behöva bytas ut även om skadan endast påverkar en mindre del. Dyrare bilar har generellt högre försäkringskostnader, eftersom både reservdelar och reparationer är kostsammare.
De höga försäkringspremierna påverkar elbilarnas andrahandsvärde negativt, eftersom den totala ägandekostnaden för en elbil därmed kan bli högre än för en fossildriven modell. Detta gäller trots fördelar som låga drivmedelskostnader och en fordonsskatt på endast några hundralappar per år. Den ökade ägandekostnaden kan i sin tur hämma nyförsäljningen och bromsa omställningstakten till en elektrifierad fordonsflotta. När det gäller framtida försäkringspremier för elbilar är försäkringsbolagen dock försiktiga med att göra några säkra prognoser.
Folksam och IF påpekar att ju fler elbilar som rullar på vägarna, desto mer data samlas in, vilket förbättrar prissättningen. Trygg-Hansa framhåller att ökad kunskap om skadetrender kan påverka framtida premier positivt. Länsförsäkringar betonar att deras premier justeras löpande baserat på aktuella skadekostnader.
För den som står inför att köpa begagnad elbil finns det flera saker att tänka på. Folksam rekommenderar att jämföra försäkringar noggrant utifrån pris, innehåll och självrisk. Se över om försäkringsmoment kan tas bort för att sänka premien och undersök möjligheten till samlingsrabatt, genom att teckna både hemförsäkring och bilförsäkring genom samma bolag. Länsförsäkringar trycker på att deras försäkringar täcker specifika elbilsrelaterade skador såsom urladdning av högvoltsbatterier och elektronikfel. De betonar också vikten av att jämföra försäkringsbolagens erbjudanden. Ytterligare ett råd är att se över nivån på självrisken. Ofta erbjuds möjlighet att välja högre självrisk mot lägre årspremie för vagnskadeförsäkringen.
– Sammanfattningsvis visar försäkringsbolagens svar att en elbils försäkringspremie inte enbart påverkas av drivlinan, utan av en kombination av tekniska, ekonomiska och individuella faktorer, säger Karl Wahlin, analytiker på Bilpriser.
Medan vissa aspekter, som högre reparationskostnader, kan driva upp premien, spelar andra faktorer – som bilmodellens skadehistorik och ägarens profil – en lika stor roll oavsett om bilen är elektrisk eller fossildriven.
– Förklarar detta verkligen varför den eldrivna versionen av två i övrigt jämförbara familjebilar kan kosta över tre gånger mer att försäkra? Är skillnaden i försäkringskostnad en återspegling av verklig risk, eller är det en följd av en marknad som ännu inte fullt ut anpassat sig till en elektrifierad framtid? Det är en fråga som både konsumenter och försäkringsbolag behöver fundera över, avslutar Karl Wahlin.
Liknande artiklar
Guide: Ladda elbilen hemma
13 februari, 2025
Elbilsrapport: Skillnaderna mellan landsbygd och storstäder fortsätter öka
24 januari, 2025
Vilken bil påverkar klimatet minst - egentligen?
22 oktober, 2024
Elbilar: Svenskarnas krav på räckvidd oförändrade – trots ökad kapacitet
29 april, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.