Guide: Billigaste miljöbilarna att äga 2020

Sugen på att låta din nästa bil bli en miljöbil? Då tipsar vi dig om att inte stirra dig blind på varken sig prislapp eller bonus när vi snackar pengar, istället handlar det om att titta på bilens totala ägandekostnad. Här har vi rangordnat 19 vanliga miljöbilars TCO - från billigast till dyrast.

Vi har kartlagt den totala ägandekostnaden (så kallad TCO - Total Cost of Ownership) för 19 vanliga miljöbilar; varav åtta är elbilar, sex är laddhybrider och fem är elhybrider. I sammanställningen ingår kostnader för värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsle under en period av 36 månader och 4 500 körda mil.

Priskillnaden stor mellan modeller

Högst ägandekostnad i urvalet har elbilen Tesla Modell X 100D med en kostnad på 18 185 kronor per månad, följt av elhybriden Porsche Cayenne E-hybrid. Dessa modeller har också högst inköpspriser. Billigast att äga är Renault Zoe med en ägandekostnad på 3 569 kronor per månad, följt av Toyota Yaris som har det lägsta inköpspriset. Skillnaden att äga den dyraste mot den billigaste bilen i jämförelsen är hela 14 612 kr i månaden.

– Det är förvånansvärt stora skillnader i ägandekostnader. Trots miljöbilspremien på 60 000 kr för de mest miljövänliga modellerna, som dessutom går på el, går det inte att säga att de är billigast att äga, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Värdeminskningen största skillnaden

Den enskilt största kostnaden är värdeminskningen. Störst värdeminskning i procent under en treårsperiod, efter miljöbonus, har Nissan Leaf (57%) medan Toyota Rav4 har lägst värdeminskning (42%).

– För de flesta modellerna halveras värdet under de första tre åren så för att nybilsköpet inte ska gräva djupa hål i plånboken rekommenderar jag verkligen att räkna på den totala ägandekostnaden. Vill man spara pengar är det alltid bäst att köpa begagnat, säger Odsberg.

Jämförelsen visar att elhybriderna har högre bränslekostnader och skatter medan laddhybriderna generellt har högre försäkringskostnader.



Billigaste miljöbilarna kr/mån
Renault Zoe 52 kWh R135 (135hk) 3 569
Toyota Yaris 1.5 Hybrid 5dr (101hk) 3 904
Kia Ceed 1.6 Plug-in Hybrid SW (141hk) 4 151
Kia Niro Plug-in Hybrid 1.6 LCI (141hk) 4 541
VW e-Golf VII 5dr (136hk) 5 034

Dyraste miljöbilarna kr/mån
Tesla Model X 100D 18 185
Porsche Cayenne E-hybrid (462hk) 15 622
Tesla Model 3 Long Range AWD 9 251
Kia Niro Plug-in Hybrid 1.6 LCI (141hk) 4 541
VW e-Golf VII 5dr (136hk) 5 034

Om undersökningen
Kvdbil har beräknat TCO (Total Cost of Ownership) för ett urval av Sveriges vanligaste miljöbilar. Det innebär att vi har tagit hänsyn till samtliga kostnader som följer av inköpsbeslutet av en ny bil. I jämförelsen har en beräkning gjorts på den genomsnittliga kostnaden per månad efter tre års ägande och cirka 4 500 mils körsträcka, inklusive bränsle. Bränslepriserna baseras på ett elpris på 2,5 kr/kWh och ett drivmedelspris på 14 kr/liter. Försäkringskostnad och servicekostnad är estimat baserad på en persona (man, Stockholm, 30-årsåldern) och kan variera mycket.



Tillbaka till elbilar

ContactIcon
Kontakt