SwedishFlagIconSvenska

Sälja på Kvdbil

Frågor & svar

Kontakta oss

Bonus malus 2022: Här är ändringarna

3 februari, 2022

Reglerna för klimatbonus och malusskatt justeras med jämna (och täta) mellanrum och det här väntas gälla för 2022. Dessutom kikar vi på planerade ändringar 2023.

Bonus malus: Maxtak klubbas och höjd malusskatt föreslås

En av principerna med bonus malus-systemet är att intäkterna ska täcka kostnaderna, dvs att intäkterna från den höjda fordonsskatten ska betala för bonusutbetalningarna.

Klimatbonuskassan sinar

Eftersom andelen laddbara bilar i nybilsförsäljningen har ökat mer, och snabbare, än beräknat har pengarna för klimatbonusen redan tagit slut. De pengar som var vikta för utbetalningar under 2022 tog slut redan under årets första månad eftersom de tingades av redan sålda bilar. Utbetalningen av klimatbonus sker 6,5 månader efter registrering, förutsatt att det finns pengar kvar i kassan.

8 juli 2022: Pristak för bonusen till elbilar och laddhybrider

Regeringen har beslutat införa ett maxtak för bonus till elbilar och laddhybrider. Nya bilar över 700 000 kronor omfattas inte längre av bonus.

- Vår utgångspunkt är att den som har råd att köpa bilar i den prisklassen inte heller behöver det här stödet från skattebetalarna, säger Annika Strandhäll (S), miljö- och klimatminister.

Pristaket kommer att gälla för de som just nu väntar på sin nya elbil, vilket många har gjort en tid på grund av både komponentsbrist och kriget i Ukraina.

Undantaget är lätta lastbilar, som alltså inte får ett maxtak för vad de får kosta för att få bonus.

1 juni 2022: sänkta gränser för malus

Regeringen behöver därför skjuta till extra pengar i kassan för klimatbonusen, även om justeringen sannolikt inte fyller hela hålet. Regeringens tidigare förslag om att justera i malusskatten väntas träda i kraft senare i år. Bilar som registreras från och med 1 juni 2022 väntas få en högre fordonsskatt genom att utsläppsgränserna för skatten sänks.

Såhär sänks gränsen för när en bil omfattas av malus:

  • Från 90 gram koldioxid/km till 75 gram.

Dessutom sänks den övre gränsen, där man betalar extra hög i skatt.

  • Från 130 gram koldioxid/km till 125 gram.

Den maximala årliga skattehöjningen blir 1 730 kronor och förändringen som föreslås gäller enbart lätta fordon, alltså personbilar och transportbilar under de tre första åren, efter att de registreras 1 juni 2022 eller senare.

2023: laddhybrid-bonus tas i princip bort

Regeringen föreslår nu att klimatbonusen för elbilar ska sänkas från 70 000 kronor till 50 000 kronor under 2023.

För laddhybrider väntas däremot summan sänkas redan 2022 från dagens 45 000 kronor till 20 000 kronor. Även utsläppsgränsen för att få rätt till bonus sänks under 2022 från 60 till 50 gram koldioxid per kilometer.

2023 föreslås att den maximala utbetalningen för en laddhybrid sänks till 10 000 kronor. Även utsläppsgränsen väntas sänkas ytterligare och landa på 30 gram per kilometer. För exempelvis Volvo V60 Recharge skulle bonusen då landa på 3 000 kronor.

Uppdatering november 2022: klimatbonusen tas bort helt

Den 8 november 2022 beslutade Regeringen att ta bort klimatbonusen. Därmed får inga bilköpare i fortsättningen statligt stöd för att köpa en elbil. Läs mer om beslutet här.

Liknande artiklar

Lagar & reglerVisa alla
Lagar & regler

Svenskarna vill ha tillbaka klimatbonusen för elbilar

26 mars, 2024

Lagar & regler

Nytt ekonomiskt stöd för eldrivna lätta lastbilar – detta är regeringens förslag

28 november, 2023

Lagar & regler

Så jobbar vi mot bedrägerier kopplat till export

7 november, 2023

Lagar & regler

Euro 7 – vad innebär EU:s nya utsläppsklass?

3 november, 2023

TjänstebilarVisa alla
Tjänstebilar

Så skapar du en bilpolicy

23 april, 2024

Tjänstebilar

Så visar vi upp era bilar

7 december, 2023

Tjänstebilar

Byta företagsbilar? Tänk på detta!

2 september, 2022

Tjänstebilar

Vilket yrke kör vilken tjänstebil?

30 april, 2022

ContactIconKontakt