Hero background
Bonus malus 2022-2023
Koll på vad som sker på 5 minuter!

Bonus malus: höjd malusskatt och slopad bonus för laddhybrider föreslås

Reglerna för klimatbonus och malusskatt justeras med jämna (och täta) mellanrum och det här väntas gälla för 2022. Dessutom kikar vi på planerade ändringar 2023.

En av principerna med bonus malus-systemet är att intäkterna ska täcka kostnaderna, dvs att intäkterna från den höjda fordonsskatten ska betala för bonusutbetalningarna.

Klimatbonuskassan sinar

Eftersom andelen laddbara bilar i nybilsförsäljningen har ökat mer, och snabbare, än beräknat har pengarna för klimatbonusen redan tagit slut. De pengar som var vikta för utbetalningar under 2022 tog slut redan under årets första månad eftersom de tingades av redan sålda bilar. Utbetalningen av klimatbonus sker 6,5 månader efter registrering, förutsatt att det finns pengar kvar i kassan.

2022: sänkta gränser för malus

Regeringen behöver därför skjuta till extra pengar i kassan för klimatbonusen, även om justeringen sannolikt inte fyller hela hålet. Regeringens tidigare förslag om att justera i malusskatten väntas träda i kraft senare i år. Bilar som registreras från och med 1 juni 2022 väntas få en högre fordonsskatt genom att utsläppsgränserna för skatten sänks.

Såhär sänks gränsen för när en bil omfattas av malus:

  • Från 90 gram koldioxid/km till 75 gram.

Dessutom sänks den övre gränsen, där man betalar extra hög i skatt.

  • Från 130 gram koldioxid/km till 125 gram.

Den maximala årliga skattehöjningen blir 1 730 kronor och förändringen som föreslås gäller enbart lätta fordon, alltså personbilar och transportbilar under de tre första åren, efter att de registreras 1 juni 2022 eller senare.

2023: laddhybrid-bonus tas i princip bort

Regeringen föreslår nu att klimatbonusen för elbilar ska sänkas från 70 000 kronor till 50 000 kronor under 2023.

För laddhybrider väntas däremot summan sänkas redan 2022 från dagens 45 000 kronor till 20 000 kronor. Även utsläppsgränsen för att få rätt till bonus sänks under 2022 från 60 till 50 gram koldioxid per kilometer.

2023 föreslås att den maximala utbetalningen för en laddhybrid sänks till 10 000 kronor. Även utsläppsgränsen väntas sänkas ytterligare och landa på 30 gram per kilometer. För exempelvis Volvo V60 Recharge skulle bonusen då landa på 3 000 kronor.

Lästips

2022: Bonus malus: nya regler senareläggs

2021: Regeringens förslag inför 2022

2021: Nya bonus malus: Bonusen höjs - likaså straffskatten

2021: Så påverkas vanliga bilmodeller av nya bonus malus

2020: Rejäla skattehöjningar för lätta lastbilar

2020: Begagnade bilar kan snart bli dyrare

2020: Ökad månadskostnad för tjänstebilsförare

2019: Ett år efter bonus malus - Bra betalt för begagnade bilar

ContactIcon
Kontakt