Nu på lördag 7/12 från kl. 15.00 och några timmar framöver kommer kvd.se ligga nere för ett planerat underhåll.
SwedishFlagIconSvenska
sell-icon

Sälja på Kvdbil

help-icon

Frågor & svar

chat-icon

Kontakta oss

Klimatbonusen tas bort helt – så påverkas begagnatmarknaden

8 november, 2022

Sedan Bonus malus infördes 2018 har regelverket ändrats åtskilliga gånger. Färre bilar har kommit att omfattats av bonus, bonusen har sänkts och malusen höjts. Och trots att ett justerat regelverk skulle ta vid efter årsskiftet, väljer nu Regeringen att helt sätta stopp för bonusutbetalningar för elbilar från och med 9 november. 

I sitt pressmeddelande skriver Regeringen att: ”Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar även vara jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Ett statligt marknadsintroduktionsstöd är därför inte längre motiverat”. Malusreglerna samt regler om fordonsskatt ligger dock kvar som beslutat.  

Så påverkas begagnatmarknaden av beslutet

Även om klimatbonusen omfattar endast nybilsförsäljning har det en påverkan även på begagnatmarknaden.  

”För den som vill köpa en elbil blir begagnat nu troligtvis mer attraktivt än förut, då rabatten i form av klimatbonusen tas bort från nybilspriserna. Och det är bilarna med lägre prislapp som drabbas hårdast av att bonusen försvinner, eftersom bonusen stod för en större del av kostnaden. Men tillverkarna har numera kommit långt i utvecklingen och fler prisvärda, elektrifierade modeller borde komma snart,” säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil. 

Fler el- och laddhybrider att vänta

Fler och fler el- och laddhybrider säljs på begagnatmarknaden. Till och med tredje kvartalet i år har drygt 15 000 begagnade elbilar och 25 000 begagnade laddhybrider bytt ägare, vilket motsvarar 4,5 procent av hela begagnatmarknaden. Trots denna mindre andel ska man dock ha med sig att det är en ökning med +30 procent i jämförelse med de första tre kvartalen 2021.  

  ”Under de senaste åren har fler och fler valt en elbil vid nybilsköp och allt fler el- och laddhybrider kommer därför fortsatt nå begagnatmarknaden för varje kvartal som går. Sedan 2018 har också tillverkarna gjort ställningstagande och framtida drivlinor kommer bestämt vara elektrifierade, tids nog kommer det avspeglas även på begagnatsidan” säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil. 

Liknande artiklar

Lagar & reglerVisa alla
Lagar & regler

Importtull på elbilar från Kina – hur påverkas begagnatmarknaden?

29 oktober, 2024

Lagar & regler

Nya regler för vinterdäck 2024

23 september, 2024

Lagar & regler

Ny skrotningspremie underkänns av bilägare

2 augusti, 2024

Lagar & regler

Svenskarna vill ha tillbaka klimatbonusen för elbilar

26 mars, 2024

ElbilarVisa alla
Elbilar

Vilken bil påverkar klimatet minst - egentligen?

22 oktober, 2024

Elbilar

Elbilar: Svenskarnas krav på räckvidd oförändrade – trots ökad kapacitet

29 april, 2024

Elbilar

5 tips till dig som ska köpa begagnad elbil

25 mars, 2024

Elbilar

Lista: Kommunerna med flest elbilar

26 februari, 2024

ContactIconKontakt