15 maj, 2025
Trots att hushållens syn på ekonomin är fortsatt dyster, finns det tecken på att många är redo att agera när läget vänder. Vår Sifo-undersökning visar att var tredje svensk planerar att göra någon form av förändring i sitt bilägande när ekonomin förbättras – vilket kan ge en skjuts åt både begagnatmarknaden och försäljningen av nya bilar.
I undersökningen uppger 16 procent att de vill byta till en nyare bil. Lika många planerar att uppgradera till en el- eller hybridmodell.
– Bilköpet är ofta ett av de första större besluten som aktualiseras när hushållen känner sig tryggare med sin ekonomi. Det gör bilmarknaden till en intressant temperaturmätare på hur ekonomin mår. För nybilsförsäljningen, som länge varit svag, är detta förstås extra välkommet. Men hela ekosystemet runt bilen påverkas, från tillverkare till verkstäder och finansbolag, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Intresset för att uppgradera till elbil eller annan miljövänlig modell är särskilt starkt bland hushåll med högre inkomster. Bland dem som tjänar över 65 000 kronor i månaden planerar hela 20 procent att gå över till en el- eller hybridbil. Även i den yngre åldersgruppen finns en tydlig vilja att ställa om – bland 20-34-åringar är andelen 16 procent.
– När ekonomin stärks får fler möjlighet att väga in hållbarhet i sina beslut. Många vill göra mer medvetna val när det gäller sitt bilägande, konstaterar Daniel Odsberg.
Det är också bland yngre som förändringsviljan är störst. 18 procent planerar att byta till en nyare bil – jämfört med 17 procent bland 35-55-åringar och 13 procent i gruppen 56-79 år. Dessutom överväger 6 procent att skaffa en andra bil, vilket är klart fler än bland både medelålders och äldre hushåll.
– Unga är ofta i en fas där mycket händer samtidigt – man flyttar, bildar familj eller byter jobb. Då blir bilen en nyckel till flexibilitet, och när ekonomin vänder är de ofta snabba att agera, säger Daniel Odsberg.
Men trots en ljusare ekonomi är det få som siktar på fabriksnytt – endast 8 procent säger att de skulle välja en helt ny bil. 39 procent uppger att de kommer välja begagnat. Däremot finns en öppning för nybilsköpet: 22 procent uppger att de kommer vara mer benägna att kika på en ny bil, även om begagnat fortfarande finns med i bilden.
– Begagnatmarknaden är fortsatt stark och efterfrågan stabil. Men på sikt är vi också beroende av att nya bilar kommer in i systemet. När nybilsköpen bromsar in, minskar tillgången längre fram – färre byten görs och det blir färre bilar på begagnatmarknaden. Därför är det positivt att en stor andel också överväger att köpa nytt, säger Daniel Odsberg.
Fråga: Hur tror du att ditt bilägande/bilanvändande kommer att förändras när ekonomin förbättras?
Totalt samt fördelat på personlig månadsinkomst
Totalt | Upp till 21 999 kr | 22 000-29 499 kr | 29 500-41 999 kr | 42 000-64 999 kr | 65 000 kr eller mer | |
---|---|---|---|---|---|---|
Jag kommer förmodligen att byta till en nyare bil | 16 % | 14 % | 13 % | 14 % | 21 % | 17 % |
Jag planerar att uppgradera till en mer miljövänlig eller eldriven bil | 16 % | 14 % | 15 % | 15 % | 20 % | 16 % |
Jag planerar inga förändringar | 56 % | 48 % | 58 % | 59 % | 51 % | 67 % |
Jag är osäker, det beror på hur mycket min ekonomi förbättras | 12 % | 20 % | 13 % | 12 % | 9 % | 5 % |
Jag kommer att lägga mer på underhåll och förbättringar | 4 % | 4 % | 3 % | 5 % | 4 % | 1 % |
Jag överväger att köpa en andra bil till hushållet | 3 % | 1 % | 2 % | 3 % | 5 % | 2 % |
Jag kommer att använda bilen mer | 2 % | 0 % | 0 % | 1 % | 2 % | 1 % |
Annat | 1 % | 3 % | 1 % | 1 % | 1 % | 6 % |
Fråga: Hur mycket påverkar ett förbättrat ekonomiskt läge ditt val mellan en ny och en begagnad bil?
Totalt samt fördelat på personlig månadsinkomst
Totalt | Upp till 21 999 kr | 22 000-29 499 kr | 29 500-41 999 kr | 42 000-64 999 kr | 65 000 kr eller mer | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stor påverkan – Jag skulle förmodligen välja en helt ny bil (direkt från fabrik) | 8 % | 5 % | 6 % | 6 % | 12 % | 9 % |
Viss påverkan – Jag är mer benägen att överväga en ny bil men är fortfarande öppen för begagnat | 22 % | 34 % | 14 % | 21 % | 20 % | 19 % |
Liten påverkan – Jag skulle troligtvis välja begagnad bil oavsett | 39 % | 35 % | 43 % | 44 % | 36 % | 20 % |
Ingen påverkan – Det ekonomiska läget påverkar inte mitt val | 26 % | 21 % | 27 % | 24 % | 27 % | 50 % |
Vet ej/osäker | 5 % | 4 % | 10 % | 4 % | 4 % | 1 % |
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 13–21 Mars 2025. Totalt intervjuades 1050 personer i åldern 20–79 år med tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Liknande artiklar
Konkursläget, kreditrisker och en begagnatmarknad i medvind – det här visade UC på "Obestånd i fokus"
12 juni, 2025
Tesla och begagnatmarknaden – frågor och svar
13 maj, 2025
Fler tittar på leasing igen – men återhämtningen går långsamt
25 april, 2025
Försäljningen ökar – men priserna går ner
9 april, 2025
Porsche 911 framröstad som tidernas snyggaste sportbil
3 juli, 2024
5 tips för att underhålla barnen i bilen
1 maj, 2024
Därför ska du inte tvätta bilen hemma
21 mars, 2024
Så förbereder du bilen inför vintern
14 november, 2023
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.