En man i arbetskläder inspekterar en bils interiör.

KVD-testet

Noggrant & professionellt

Så testar vi bilarna

Du kan känna dig trygg när du köper bil hos oss på Kvdbil. Alla bilar har genomgått vårt fordonstest som genomförs av våra professionella fordonstekniker. Bilen testas på fler än 170 punkter och provkörs givetvis också under testet.

Testas på 170 punkter

Vår affärsidé bygger på att den som köper en begagnad bil inte ska behöva ta höjd för oförutsedda utgifter utan veta bilens faktiska skick vid köpet. Vi arbetar för att både säljaren och köparen ska göra en bra bilaffär och varken förskönar eller försämrar bilen i dess presentation och annonsering.

Under vårt fordonstest testas bilen på fler än 170 punkter. Dessa är indelade i följande fem kategorier:

  • Motor och växellåda

  • Bromsar

  • Teknik och utrustning

  • Kaross

  • Interiör

Däckdjup mäts och noteras

Under fordonstestet mäts också däckdjupen på bilens däck och eventuella extra säsongsdäck. Däckdjupen på respektive däck visas i bilens presentation i form av mättal i millimeter samt röd, gul eller grön färgmarkering. Röd färgmarkering innebär att däcken behöver bytas omgående, gul färgmarkering innebär att däcken måste bytas inom snar framtid och grön färgmarkering att mönsterdjupet är tillräckligt för en tid framöver.

Vad är normalt skick?  

När vi på Kvdbil pratar om normalt skick menar vi den nivå av slitage som är rimlig att förvänta sig utifrån bilens ålder och körsträcka. En bil som har gått 2 000 mil och är två år gammal har ett annat skick än en bil som har gått 20 000 mil och är tio år gammal. 

Större anmärkningar eller avvikelser dokumenteras alltid i vårt KVD-test. Men eftersom alla bilar haft en tidigare ägare finns det nästan alltid spår av användning. Det är helt normalt och bedöms som ett naturligt slitage utifrån bilens ålder och körsträcka. Sådant anges därför inte som en anmärkning i testresultatet. 

För att kunna avgöra vad som är normalt skick för en bils ålder och körsträcka utgår vi från tydligt definierade milintervall. 

  • 0–4 000 mil 

  • 4 000–8 000 mil 

  • 8 000–14 000 mil 

  • 14 000 mil och uppåt 

I varje testkategori (t.ex. drivlina, bromsar, interiör och kaross) visas sedan vad som räknas som normalt skick för en bil i just det milintervallet. Det hjälper dig som köpare att förstå vad som är rimligt att förvänta sig, och vad som faktiskt är en avvikelse. 

 Varför vi visar detta 

Genom att beskriva vad som är normalt skick blir våra bedömningar tydliga, rättvisa och transparenta. Det ger både köpare och säljare en mer korrekt förväntansbild och gör det enklare att tolka KVD-testet. 

Exempel på hur normalt skick kan skilja sig beroende på ålder och mil 

Vad som räknas som normalt skick beror på bilens ålder och hur långt den har körts. En bil som gått kortare sträcka kan ha några enstaka stenskott eller repor, medan en bil med högre miltal ofta har fler märken, mindre bucklor och ibland lättare rostangrepp.  

I KVD-testet visas detta i respektive kategori. För kaross kan det till exempel se ut så här:

En bil som gått 4 000 mil kan ha små stenskott och repor på fälgarna, medan en bil med över 14 000 mil ofta har fler repor, lättare bucklor och ibland spår av ytrost. 

Dessa skillnader fångar våra milintervall upp, för att ge dig en rättvis och realistisk bild av bilens skick. 

Så här läser du testet 

I varje testkategori, till exempel drivlina, kaross eller interiör, visar vi en sammanfattande bedömning av bilens skick. 

Varje testkategori består i sin tur av tre delar: 

  • Bedömning: En kort sammanfattning av bilens status, till exempel normalt skick eller reparationsobjekt. 

  • Kommentar: Om det finns något att anmärka på utöver vad som anses normalt för bilens ålder och körsträcka. 

  • Förklaring: En beskrivning av vad som normalt kan förekomma för en bil i just den åldern och med det miltalet. 

Tillsammans ger dessa delar en lättöverskådlig bild av bilens skick och gör det enkelt att se vad som är normalt och vad som sticker ut. 

Onormalt slitage visas som anmärkning

Eventuella anmärkningar, utöver normalt slitage, dokumenteras av våra fordonstekniker och visas i bilens annons. Större anmärkningar redovisas även med tillhörande bild för att ytterligare förtydliga bilens skick för dig.

Senast inkomna bilarna
Visa fler
BackToTopIcon
ContactIconKontakt