Räcker räckvidden?

Hälften av svenskarna tycker inte räckvidden på dagens elbilar duger

Om nästa bil ska bli en elbil måste räckvidden vara minst 50 mil – det tycker med snudd på hälften av svenskarna. Ett krav som endast ett fåtal modeller i premiumsegmentet klarar att uppfylla idag.

Närmare varannan (49 %) uppger i en Sifo-undersökning på uppdrag av oss att de behöver minst 50 mil från fulladdat batteri för att överväga ett köp av en elbil – annars diskvalificeras de.

– För de allra flesta skulle jag säga att en räckvidd under 50 mil är mer än tillräckligt för att fylla vardagsbehoven, men eftersom det fortfarande saknas laddstolpar i stora delar av landet och majoriteten ännu inte kan ladda sin elbil hemma är det inte konstigt att det ses som en dealbreaker, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

På topplistan briljerar bara två

Av de tio vanligaste elbilarna i Sverige är det bara Volkswagen ID.4 och Tesla Model S som kan stoltsera med en räckvidd på 50 mil eller längre. Men lång räckvidd innebär allt som oftast också en högre prislapp. Av de två är ID.4 billigast med ett pris på omkring en halv miljon. För en Model S får man betala över miljonen.

Att elbilar med lång räckvidd kostar så mycket är ett hinder för omställningen, enligt Daniel Odsberg.

– Elbilssortimentet breddas hela tiden med lägre priser och förbättrad räckvidd. Men bilmodeller med en räckvidd på över 50 mil är sällsynta och fortfarande dyra. Ska vi klara omställningen behöver räcksviddsångesten botas, både genom utbyggd laddinfrastruktur och ett bredare modellutbud, säger Daniel Odsberg, försäljningschef.

Genom Kantar Sifo ställde vi 1054 personer i åldern 18-79 år frågan:

Vilken är den lägsta/kortaste räckvidden du tycker är acceptabel för en elbil?

100 km, 1 %
200 km, 6 %
300 km, 12 %
400 km, 15 %
500 km, 24 %
600 km, 10 %
700 km, 6 %
800 km, 3 %
900 km, 1%
1000 km eller länge, 5 %
Vet ej, 16 %
500 km eller längre (summering), 49 %

10 vanligaste elbilarna – så är räckvidden

Modell Räckvidd Rek. pris*
Tesla Model 3 491 km 559 990 kr
Renault ZOE 393 km 402 990 kr
Kia e-Niro 455 km 487 900 kr
Nissan Leaf 285 km 362 400 kr
Volkswagen ID.3 (Pro) 415 km 452 900 kr
Volkswagen ID.4 (Pro) 514 km 524 900 kr
Tesla Model S (Performance) 594 km 1 070 000 kr
Polestar 2 440 km 489 000 kr
Audi E-tron 55 417 km 901 500 kr
BMW i3 285 km 424 500 kr

Räckvidd och pris har hämtats från respektive tillverkare och avser grundmodellerna, om inget annat anges. Räckvidd anges enligt WLTP-standarden.

*Pris exklusive eventuell klimatbonus.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 27-30 augusti 2021. Totalt intervjuades 1054 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Tillbaka till elbilar

ContactIcon
Kontakt