16 december, 2022
Pandemi, leveransproblematik, krig och stigande inflation. Även om det inte är mest synd om bilbranschen i svåra tider, har det varit ett par utmanande år för branschen i stort. Här är vår trendspaning och analys inför 2023!
Den höga efterfrågan på begagnade bilar som vi sett under de senaste åren har hängt med under 2022. Det är först i slutet av året som vi nu ser en mer avvaktande marknad.
Kedjan av händelser som påverkar försäljningen är snårig, häng med här nu!
Generellt har det sålts färre begagnade bilar 2022, jämfört med tidigare år. Vilket bland annat beror på ett minskat antal nybilsförsäljningar. Och denna minskning beror dels på leveransproblem, vilket medför att företag inte har möjlighet att byta bilar i samma utsträckning som tidigare. Dessutom förändrades bonus-malus våren 2021, vilket boostade försäljningen ifjol och även detta påverkar jämförelsen.
Och dels har man hållit hårt i sina leasingkontrakt och inväntat nya besked. Och nya besked, det damp ner i början av november!
Regeringen tog bort klimatbonusen och sällan (någonsin?!) har fler elbilar sålts på 24 timmar. Från vårt håll ser vi att regeländringen påverkar en trend vi redan sett under längre tid: Att efterfrågan på begagnade el- och laddhybrider fortsatt kommer öka.
Enligt den kinesiska kalendern går vi i 2023 in i kaninens år. Enligt Kvdbils kalender går vi in i den begagnade elbilens år. Tillverkarna har ställt om och tekniken är nu mogen nog för att inte bara locka early-adopters utan också en vanlig bilägare.
Prisutvecklingen på begagnade elbilar går mot trenden och ökar. Ökar gör även efterfrågan, vi ser att allt fler söker efter elbilsmodeller i vår digitala bilhall. Modeller som BMW i3, VW Passat GTE och Renault Zoe är alla hett eftertraktade.
Med det sagt måste man ha med sig att försäljningen av begagnade elbilar och laddhybrider endast motsvarar 5 procent av den totala begagnatförsäljningen i Sverige i år. Men 2023 tror vi kommer vara året då försäljningen av begagnade elbilar tar fart ordentligt!
Prenumerera på Kvdbils nyhetsbrev
Liknande artiklar
Fortsatt uppgång av konkurser – men ljusning är i sikte
2 december, 2024
Trendspaning för privat- och företagsleasing
2 december, 2024
Så mår Sveriges vagnpark efter pandemi och räntehöjningar
29 oktober, 2024
Tredje kvartalet starkaste sedan 2021 – elbilar når ny milstolpe
8 oktober, 2024
Importtull på elbilar från Kina – hur påverkas begagnatmarknaden?
29 oktober, 2024
Nya regler för vinterdäck 2024
23 september, 2024
Ny skrotningspremie underkänns av bilägare
2 augusti, 2024
Svenskarna vill ha tillbaka klimatbonusen för elbilar
26 mars, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.