SwedishFlagIconSvenska

Sälja på Kvdbil

Frågor & svar

Kontakta oss

Miljöreformerna bilägarna älskar – och hatar

21 mars, 2021

Heja skrotningspremier och laddinfrastruktur! Och nej tack till höjda drivmedelsskatter och högre parkeringsavgifter – så låter det om svenskarna får säga sitt.

En Sifo-undersökning från 2021 tog pulsen på bilägares tycke och tanke kring politiska reformer kopplade till sitt bilägande. Svaren blev tydliga: Ja till ekonomiska stimulanser och infrastruktur som underlättar systemskiftet, nej till åtgärder som gör det dyrare och krångligare att ha bil.

Nej tack till ökad skatt

Mest negativ är man till att bensin- och dieselskatten höjs. 76 procent säger nej till höjda drivmedelsskatter. På delad andra plats kommer högre parkeringsavgifter och minskade infrastruktursatsningar (75 %). Därefter följer höjda fordonsskatter på fossildrivna bilar (66 %) och trängselskatter (62 %).

Bland reformerna som man i stället ser positivt på ligger skrotningspremie för bilar med höga utsläpp i topp (73 %), följt av satsningar på laddstolpar (71 %), sänkt skatt på förnybara drivmedel och högre miljöbilsbonus (55 %).

– För att klara omställningen behövs både piska och morot. Men politiken fokuserar nog för mycket på det ena och för lite på det andra, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Daniel Odsberg är övertygad om att de flesta bilister vill minska sina utsläpp. Men en del har kanske inte råd eller så känner de att alternativen inte är tillräckligt praktiska. Då är det upp till politikerna att skapa förutsättningar och underlätta för förändring. Tyvärr visar den här undersökningen, med några få undantag, att det som efterfrågas mest kanske är det som prioriteras minst.

Skrotningspremier är många svenskar positiva till.

Vill ha skrotpremien tillbaka

I Sverige fanns en statlig skrotningspremie fram till år 2007 då den avskaffades och ersattes av producentansvar, vilket innebär att bilproducenten ansvarar för skrotning och återvinning. I dag vill alltså en klar majoritet ha tillbaka det gamla systemet.

Det breda stödet tolkar jag som att det finns ett stort intresse för att byta ut sin gamla bil, om man bara får lite ekonomisk hjälp. Många tänker nog att premien kan användas som del av en kontantinsats för att köpa en nyare bil med lägre utsläpp, säger Odsberg. Förhoppningsvis så lyssnar politikerna och ser möjligheterna, för producentansvaret kan inte beskrivas som annat än ett misslyckande. Sedan 2007 har det byggts upp ett berg av äldre bilar i Sverige som vållar en enorm belastning på vår miljö och på vårt klimat, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Miljöreformerna som Sveriges bilägare är mest positiva till

  • Skrotningspremier för bilar med höga utsläpp (73 %)

  • Stöd så fler laddstolpar för elbilar byggs (71 %

  • Sänkt skatt på biodrivmedel (61 %)

  • Ökade miljöbilspremier (55 %)

  • Miljözoner och andra förbud mot biltrafik (38 %)

…och här är det som man är mest negativ till

  • Höjd bensin- och dieselskatt (76 %)

  • Höjda parkeringsavgifter i tätorter (75 %)

  • Minskade infrastruktursatsningar (75 %)

  • Höjd fordonsskatt för bilar som drivs på fossila bränslen (66 %)

  • Fler och/eller höjda trängselskatter (62 %)

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9-12 mars 2021. Totalt intervjuades 802 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Liknande artiklar

Lagar & reglerVisa alla
Lagar & regler

Svenskarna vill ha tillbaka klimatbonusen för elbilar

26 mars, 2024

Lagar & regler

Nytt ekonomiskt stöd för eldrivna lätta lastbilar – detta är regeringens förslag

28 november, 2023

Lagar & regler

Så jobbar vi mot bedrägerier kopplat till export

7 november, 2023

Lagar & regler

Euro 7 – vad innebär EU:s nya utsläppsklass?

3 november, 2023

ElbilarVisa alla
Elbilar

5 tips till dig som ska köpa begagnad elbil

25 mars, 2024

Elbilar

Lista: Kommunerna med flest elbilar

26 februari, 2024

Elbilar

Svenskarnas förtroende för elbilar – Volvo före Tesla

20 februari, 2024

Elbilar

Så håller 10 vanliga elbilar sitt värde

22 januari, 2024

ContactIconKontakt