8 januari, 2025
Att äga bil är sällan en billig historia, men visst finns smarta sätt att se till att du får ett så kostnadseffektivt bilägande som möjligt. Vi har räknat på några av de mest populära bilarna på begagnatmarknaden och kommit fram till hur mycket de faktiskt kostar att äga varje månad.
När vi räknade på den totala ägandekostnaden (TCO) för 15 av Sveriges mest sålda begagnade bilar visar resultaten att rätt bilval kan spara dig tusenlappar varje månad. Den dyraste bilen i undersökningen, Volvo XC60 B4 AWD (197 hk), kostar över 6 500 kronor i månaden att äga – nästan dubbelt så mycket som den billigaste, Toyota Yaris 1.5 Hybrid, med en månadskostnad på 3 379 kronor.
– Många stirrar sig blinda på priset, men det är ägandekostnaden som verkligen avgör vad bilen kostar. Volvo XC60 och Toyota Yaris är bra exempel på två bilar som kompletterar varandra i en familj. Medan XC60 erbjuder rymlighet och fyrhjulsdrift för de större behoven, som helgresor eller skidsemester, är Toyota Yaris ett praktiskt och plånboksvänligt val för vardagens kortare körningar, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
För bara några hundralappar mer i månaden finns laddhybriden Kia Cee'd SW PHEV (3 818 kr/månad) och elbilen Peugeot e-2008 (4 062 kr/månad).
– För familjer som vill kombinera miljömedvetenhet med ekonomiskt bilägande är Kia Ceed SW PHEV och Peugeot e-2008 två utmärkta alternativ. Men det är viktigt att komma ihåg att drivmedelskostnaderna påverkas av hur bilen laddas. Vår analys utgår från en mix av hemmaladdning till 3,50 kronor per kWh och traditionell bränslekörning för hybrider. Om man enbart laddar publikt kan kostnaden bli betydligt högre, men har man ett timprisavtal och laddar under dygnets billigaste timmar kan kostnaden i stället bli ännu lägre, säger Daniel Odsberg.
För den lite större familjen kan Volkswagen Passat GTE Sportscombi vara ett alternativ. Laddhybriden kombinerar rymlighet och komfort med en konkurrenskraftig månadskostnad på 4 845 kronor – ett val som ger mycket bil för pengarna.
Drivmedel är en av de största faktorerna som påverkar ägandekostnaden, och det handlar om mycket mer än bara milkostnaden. Elbilar och laddhybrider är ofta billigare att köra, men försäkringskostnader och värdeminskning kan bli högre. För bensin- och dieselbilar är det bränsle, skatt och ibland service som drar i väg.
– Vår analys visar att det är viktigt att titta på helheten. Genom att väga in alla faktorer i en TCO-kalkyl kan du som bilköpare spara tusenlappar varje månad, avslutar Odsberg.
Märke och modell | Drivlina | Pris idag* | Bränsle/år | Försäkring/år | Skatt/år | Service/år | Däck/år | Underhåll/år | Värdeminkning/år | TCO kr/mån |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Volvo V90 B4 Cross Country AWD (190 hk) | Diesel | 345 000 kr | 18 360 kr | 4 850 kr | 4 419 kr | 5 409 kr | 1 000 kr | 2 500 kr | 42 333 kr | 6 573 kr |
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD | BEV | 367 000 kr | 7 718 kr | 15 210 kr | 360 kr | 1 500 kr | 2 000 kr | 2 500 kr | 47 333 kr | 6 385 kr |
Toyota RAV4 PHEV (306 hk) | PHEV | 400 000 kr | 11 709 kr | 8 860 kr | 360 kr | 3 009 kr | 1 000 kr | 2 500 kr | 42 667 kr | 5 842 kr |
VW ID.4 77 kWh (204 hk) | BEV | 330 000 kr | 9 713 kr | 7 560 kr | 360 kr | 2 606 kr | 2 000 kr | 2 500 kr | 40 667 kr | 5 450 kr |
Volvo V60 B4 (190 hk) | Diesel | 290 000 kr | 15 120 kr | 4 200 kr | 3 389 kr | 6 014 kr | 1 000 kr | 2 500 kr | 31 333 kr | 5 296 kr |
VW Golf 1.5 eTSI Sportscombi (130 hk) | Bensin | 249 000 kr | 15 120 kr | 3 750 kr | 5 842 kr | 4 592 kr | 1 000 kr | 2 500 kr | 30 667 kr | 5 289 kr |
Kia e-Niro 64 kWh (204 hk) | BEV | 280 000 kr | 8 348 kr | 10 800 kr | 360 kr | 3 468 kr | 2 000 kr | 2 500 kr | 35 000 kr | 5 206 kr |
MG MG4 64kWh (204 hk) | BEV | 250 000 kr | 8 715 kr | 12 250 kr | 360 kr | 2 973 kr | 2 000 kr | 2 500 kr | 31 667 kr | 5 039 kr |
VW Passat GTE Sportscombi (218 hk) | PHEV | 280 000 kr | 11 678 kr | 4 300 kr | 360 kr | 4 967 kr | 1 000 kr | 2 500 kr | 33 333 kr | 4 845 kr |
Kia Niro PHEV (141 hk) | PHEV | 240 000 kr | 9 243 kr | 6 650 kr | 360 kr | 3 972 kr | 1 000 kr | 2 500 kr | 26 667 kr | 4 199 kr |
Peugeot e-2008 (136 hk) | BEV | 210 000 kr | 9 135 kr | 5 130 kr | 360 kr | 2 287 kr | 2 000 kr | 2 500 kr | 27 333 kr | 4 062 kr |
Kia Ceed SW PHEV (141 hk) | PHEV | 215 000 kr | 9 054 kr | 5 350 kr | 360 kr | 3 546 kr | 1 000 kr | 2 500 kr | 24 000 kr | 3 818 kr |
Toyota Yaris 1.5 Hybrid (116 hk) | Bensin | 175 000 kr | 10 530 kr | 3 800 kr | 360 kr | 4 021 kr | 1 000 kr | 2 500 kr | 18 333 kr | 3 379 kr |
* Modellår 2021-2022, ca: 6 000 mil
Om undersökningen
Kvdbil har analyserat den totala ägandekostnaden (TCO, Total Cost of Ownership) för 15 av de mest sålda begagnade bilarna under 2024. Beräkningen inkluderar samtliga kostnader som följer av ett bilköp, och visar den genomsnittliga månadskostnaden efter tre års ägande och en total körsträcka på cirka 4 500 mil. Drivmedelskostnaderna är baserade på ett bränslepris på 18 kronor per liter för bensin och diesel samt 3,50 kronor per kWh för el. För hybrider antas att 60 procent av körsträckan sker på eldrift. Försäkringskostnaderna baseras på genomsnittliga premier för respektive bilmodell från Söderberg & Partners Privat, medan servicekostnaderna utgår från Mekonomens lägsta pris per bilmodell.
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.