6 maj, 2025
Elbilars popularitet växer! Och precis som kring allt som är nytt, så väcks många frågor – och myter. Därför ska vi nu gräva djupare i: Vad är egentligen sant och falskt om elbilar?
Svar: Falskt
Det stämmer att dagens bilar blir allt tyngre, men det beror inte bara på vilken drivlina de har. Alla biltyper har blivit större och mer välutrustade, vilket i sig ökar vikten. Elbilar har visserligen tunga batterier, men saknar förbränningsmotor och växellåda, vilket kompenserar totalvikten. Dessutom är de flesta elbilar som säljs idag större modeller. Samtidigt är det faktiskt laddhybrider – alltså bilar som har både en bensinmotor och ett laddningsbart batteri – som i genomsnitt väger mest. Så nej, elbilar är inte tyngst. De är tunga, men inte tyngst.
Svar: Sant
Dels är elbilar i snitt tyngre än fossilmodeller vilket sliter mer däck, dels har de ofta större hjul vilket betyder dyrare däck och dels har elbilar högt vridmoment vilket betyder högt däckslitage när man trycker hårt på gasen. Därför brukar man schablonmässigt räkna med något högre däckkostnad för elbilar. Givetvis finns det undantag och som alltid är den viktigaste faktorn körbeteendet. Hård acceleration och inbromsning och inspirerad kurvtagning kommer att slita däcken mer oavsett vad bilen har för motor.
Svar: Sant
Att elbilar generellt sätt har högre försäkringspremier stämmer delvis, men förklaringen är mer komplex än att det bara beror på elmotorn. Elbilar tenderar att vara tekniskt avancerade och byggda i moduler, vilket ofta gör reparationer dyrare – till exempel på grund av integrerad elektronik och säkerhetssystem i rutor och karossdelar. Det är framför allt vagnskadeförsäkringen som driver upp kostnaderna.
Många elbilar har dessutom hög effekt, vilket också bidrar till högre premie. Bilar med kraftfullare motorer klassas ofta som högre risk av försäkringsbolagen, oavsett drivmedel.
Prissättningen baseras på skadestatistik för varje enskild bilmodell. Det innebär att vissa elbilar kan vara dyrare att försäkra, medan andra inte är det. I takt med att elbilar blir vanligare ökar också mängden statistik vilket leder till mer rättvisa och stabila premier över tid.
Högre försäkringspremier för elbilar beror alltså främst på högre reparationskostnader, högre effekt och osäkerhet i skadehistorik, snarare än själva eldriften. Med bättre data och marknadsanpassning kan skillnaderna minska framöver. Det är alltid en god idé att jämföra försäkringsbolag, eftersom premierna kan skilja sig mycket mellan olika aktörer.
Läs mer: Därför kostar elbilsförsäkringen mer – och så kan du påverka priset
Svar: Falskt
De flesta elbilar går att utrusta med dragkrok, så det är inga problem att ta med båten eller husvagnen på elbilssemestern!
Släp ökar luftmotståndet och vikten, så precis som för bensin- eller dieseldrivna bilar påverkar släpkörning förbrukningen vilket leder till kortare räckvidd.
Tänk alltid på att kontrollera vilken körkortsbehörighet som krävs för just din kombination av bil och släp.
Svar: Sant
När temperaturen sjunker påverkas elbilens räckvidd på två sätt: batteriet arbetar mindre effektivt och det krävs mer energi för att värma upp kupén. Räckvidden för en elbil kan minska med i storleksordningen 30 procent vid kallt väder, beroende på bilmodell, utomhustemperatur, väglag och körstil.
Till skillnad från förbränningsmotorer, som genererar spillvärme, måste elbilar aktivt använda batteriets energi för att ge värme. En elbil utrustad med värmepump är därför ett smart val. En värmepump fungerar ungefär som en omvänd luftkonditionering och kan värma kupén med betydligt mindre energiförbrukning. Det innebär att mer av batteriets kapacitet går till att driva bilen – och du får längre räckvidd även under kalla dagar.
Ett smart sätt att minska effekten av kylan är att förvärma kupé och batteri innan avfärd. Gör man det medan bilen fortfarande är ansluten till laddning sparar man på batteriets energi och får bekvämligheten av en varm kupé redan från start. Många elbilar erbjuder schemalagd förvärmning via app eller bilens menysystem, vilket gör det enkelt att ha bilen redo när det är dags att åka.
Moderna elbilar har avancerade färddatorer som tar hänsyn till temperatur, körstil, väglag och till och med höjdskillnad längs färdvägen. Du får därmed en realistisk uppskattning av räckvidden. Det gör det enkelt att planera sin resa även på vintern.
Svar: Det beror på
Nej, normalt inte. Den stora skillnaden är hur man fyller på drivmedel. När man tankar en fossilbil är det förstås normalt att tanka fullt. Men på resa är det tvärtom ovanligt att ladda elbilen fullt. Även om en modern elbil går snabbt att ladda, räcker det ofta med ett laddstopp om 5-10 minuter för att fylla på tillräckligt med räckvidd för att ta sig till destinationen. Sedan laddar man upp bilen fullt nästa natt, och är redo för nya äventyr.
Svar: Falskt
Elbilar är generellt sett dyrare än motsvarande bensin- eller dieseldrivna modeller. Men för den som kan ladda hemma är dock den löpande driftkostnaden betydligt lägre, samtidigt som fordonsskatten är förmånligt låg – endast 360 kronor per år.
För att få en rättvisande bild av kostnadsläget bör man därför inte enbart fokusera på inköpspriset, utan i stället utgå från den totala ägandekostnaden – det som ofta benämns Total Cost of Ownership (TCO). Denna beräkning inkluderar värdeminskning, förbrukning (liter eller kilowattimmar per mil), pris på drivmedel, fordonsskatt, försäkring samt finansieringskostnader, normalt utslaget på en årlig körsträcka om 1 500 mil.
Värdeminskningen utgör den största enskilda posten, men elbilar har ofta en tydlig fördel i form av lägre milkostnad, särskilt vid hemmaladdning. Detta gör att TCO i många fall faktiskt blir lägre för elbilar än för traditionella förbränningsmotorbilar – trots att elbilen initialt är dyrare att köpa.
Läs mer: Så fördelar sig ägandekostnaden – vi jämför el med fossildrivet
Svar: Falskt
Det stämmer att elbilar har hög klimatpåverkan vid tillverkningen, framför allt på grund av batteriproduktionen som kräver mycket energi och råmaterial. Men när bilen väl rullar på vägen vänder kalkylen snabbt.
En studie från ICCT visar att de högre växthusgasutsläppen vid produktion ofta vägs upp redan efter drygt ett års körande. Därefter är elbilen det mer klimatsmarta alternativet, med betydligt lägre utsläpp över hela livscykeln jämfört med en bensin- eller dieselbil.
Samma rapport menar också att klimatpåverman påverkas av hur elproduktionen ser ut. I Europa räknas det att en elbil bidrar till 66–69 procent lägre under sin livstid än en fossildriven bil.
Svar: Falskt
Att köpa bil handlar inte bara om prislappen vid köpet. Det som verkligen avgör vad bilen kostar dig som ägare är den totala ägandekostnaden – det vill säga summan av drivmedel, försäkring, skatt, service, underhåll och – inte minst – värdeminskning. Det sistnämnda är ofta den tyngsta posten i kalkylen.
Alla bilar tappar i värde från det ögonblick de rullar ut från bilhallen. De största värdefallen sker under de första åren, och priset som begagnad beror främst på vad bilen kostade som ny. Efter tre år brukar en bil i genomsnitt ha tappat 40–50 procent i värde. Med tiden spelar bilens skick, servicehistorik och ägarhistorik allt större roll för vad den är värd på andrahandsmarknaden.
Elbilar har länge haft ett rykte om sig att tappa mer i värde än fossildrivna bilar. Det var delvis sant – mycket på grund av att elbilar från början främst riktades mot premiumsegmentet. Och ett högt nypris innebär per definition större värdeminskning i kronor räknat.
I dag ser vi en tydlig trend mot mer prispressade elbilsmodeller – enklare utrustade, mindre och mer tillgängliga för en bredare publik. Samtidigt har produktionskostnaderna sjunkit när allt fler tillverkare bygger elbilar i stor skala med hög grad av automatisering. Den tekniska utvecklingen går dessutom snabbt: batterier blir både billigare och bättre, vilket gör stor skillnad eftersom batteriet är den dyraste enskilda komponenten i en elbil.
Och så finns den tekniska fördelen: elbilar har färre rörliga delar – i snitt bara ett par dussin i drivlinan, jämfört med flera tusen i en bensin- eller dieselbil. Det minskar risken för slitage och reparationer, och därmed också servicekostnaderna.
Värdeminskningen för en elbil är i dag inte högre än för en fossilbil. Andrahandsvärdet varierar mellan olika modeller, men följer i ökande grad samma logik: vad bilen kostar ny, hur populär den är, och hur väl den skötts.
Liknande artiklar
Guide: Ladda elbilen hemma
13 februari, 2025
Elbilsrapport: Skillnaderna mellan landsbygd och storstäder fortsätter öka
24 januari, 2025
Därför kostar elbilsförsäkringen mer – och så kan du påverka priset
21 januari, 2025
Vilken bil påverkar klimatet minst - egentligen?
22 oktober, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.