Från och med 4 dec klockan 14:00 kan nya bud endast läggas i jämna 500 kronors steg. Tidigare lagda maxbud och autobud är fortfarande giltiga, så under en övergångsperiod kan ojämna bud fortfarande förekomma.

Få ut mer av varje laddning – faktorerna som styr laddhastigheten

1 oktober, 2025

Hur snabbt en elbil laddas beror på laddplats, laddartyp, bilens konstruktion och batteriets skick. Med rätt kunskap kan du planera resan bättre, slippa onödig väntan och få ut mer av bilens räckvidd. Här förklarar vi vad som påverkar laddhastigheten och hur du laddar så effektivt som möjligt.

Laddhastighet beskriver hur snabbt elbilens batteri kan fyllas på och mäts i kilowatt (kW). Ju högre effekt som överförs, desto snabbare går laddningen. Men det kräver att både bilen och laddaren klarar samma effekt. 

Om du till exempel använder en laddbox som kan leverera 22 kW, men bilens egen laddare bara klarar 11 kW, begränsas hastigheten till 11 kW. Vid snabbladdning gäller samma princip, bilen kan ha kapacitet för 150 kW, men om laddstationen bara ger 100 kW går det inte snabbare än så.  

Förutom tekniken spelar också batteriets aktuella laddnivå, temperaturen i och runt batteriet samt batteriets ålder en viktig roll. Även om laddaren har hög effekt kan laddningen ändå gå långsamt om omständigheterna inte är optimala. 

– Det finns många faktorer som påverkar laddningen, men det mesta handlar egentligen om planering. Genom att förstå hur bilen beter sig i olika situationer kan man både ladda snabbare och förlänga batteriets livslängd, säger Martin Reinholdsson, Operations Development and Product Owner Inspection på Kvdbil.  

Två sätt att ladda – AC och DC

När du laddar elbilen kan det ske på två sätt: med växelström (AC) eller likström (DC). 

AC-laddning är det vanligaste sättet att ladda i vardagen, exempelvis via en laddbox hemma eller vid arbetsplatsen. Effekten ligger vanligtvis mellan 3,7 och 22 kW, vilket innebär att en full laddning kan ta mellan fyra och tio timmar beroende på bilmodell och batteriets storlek. 

DC-laddning, även kallad snabbladdning, finns främst vid publika laddstationer längs vägarna. Dessa laddare erbjuder betydligt högre effekt, från 50 kW och uppåt, och kan ofta ladda batteriet upp till 80 procent på under en timme. Denna typ av laddning innebär dock högre belastning på batteriet. 

Varför går laddningen långsammare när batteriet är nästan fullt?

När batteriet närmar sig full laddning sänks hastigheten automatiskt. Det sker bland annat för att minska slitaget och undvika överhettning, vilket i sin tur förlänger batteriets livslängd. Även temperaturen har stor betydelse för laddningsförmågan. 

– Kyla och värme påverkar laddhastigheten. Optimala förhållanden ligger runt 20–25 grader, men det är ganska sällsynt med dessa temperaturer året runt, säger Martin Reinholdsson. 

Han förklarar att många moderna elbilar därför är utrustade med ett system som kan förvärma batteriet inför laddning. Det gör att laddeffekten kan optimeras även under kalla förhållanden, vilket både snabbar upp processen och minskar risken för slitage. 

– Att förvärma batteriet är faktiskt det som gör störst skillnad för laddhastigheten under färd, och det är också något som föraren kan påverka själv. Generellt är det bäst att låta bilens navigator planera förvärmningen, så att batteriet har rätt temperatur när man kommer fram till snabbladdaren. 

Läs mer om hur vi på Kvdbil visar batterihälsa i våra annonser.

Så laddar du smartare i vardagen

För att ladda så effektivt och skonsamt som möjligt gäller det att förstå hur batteriet mår bäst och anpassa sitt laddmönster därefter. 

– Batteriet trivs bäst när laddnivån, eller SoC (State of Charge), ligger mellan cirka 20 och 80 procent. Vid nivåer över 80 procent ökar spänningen i cellerna, vilket sliter mer på batteriet, förklarar Martin Reinholdsson. 

Han rekommenderar därför att man i vardaglig körning bör undvika att ladda till 100 procent, om det inte är absolut nödvändigt. Samtidigt bör man undvika att tömma batteriet helt. Regelbunden AC-laddning är mest skonsamt. 

– Snabbladdning är ett bra komplement på långresor, men ska inte användas i onödan. Och om du behöver ladda till 100 procent inför en längre resa, gör det i anslutning till att du ska åka, till exempel kvällen innan, säger Martin. 

Sammanfattning: Så maxar du varje laddning

Att ladda elbil handlar om mer än att hitta ett uttag, det är ett samspel mellan teknik, temperatur och vana. Genom att hålla batteriets laddnivå mellan 20 och 80 procent, undvika onödigt frekvent snabbladdning och se till att bilen är rätt tempererad vid laddning, kan du både snabba upp processen och förlänga batteriets livslängd. Åldrandet går förstås inte att stoppa, men med rätt laddstrategi kan slitaget bromsas. 

Martin påminner om att många av de viktigaste valen görs i vardagen, inte på långresan. 

– Det är ofta de små rutinerna som gör störst skillnad. Om du lär känna din bil och planerar din laddning lite smartare, får du en jämnare körning samtidigt som du sparar tid och får ett batteri som håller längre. 

Genom att förstå hur olika faktorer påverkar laddningen, från batteriets skick till om du använder AC eller DC, blir det enklare att planera resor, minska väntetid och få ut mer av varje laddning. 

Elbilar ute just nu
Se fler bilar

Liknande artiklar

ElbilarVisa alla
  • Elbilar

    Så förlänger du elbilsbatteriets livslängd

    29 oktober, 2025

  • Elbilar

    Vi har testat elbilsbatteriet på 1300 begagnade bilar – dessa märken håller bäst

    28 oktober, 2025

  • Elbilar

    Nyhet: Batterihälsa visas i annonsen för elbilar och laddhybrider

    1 juli, 2025

  • Elbilar

    Hur mycket el förbrukar en elbil?

    26 juni, 2025

BackToTopIcon
ContactIconKontakt