5 juli, 2023
Under lång tid har Subaru haft de mest nöjda ägarna. KIA har legat som tvåa och Toyota trea. Men nu har ordningen ändrats – ganska så rejält dessutom.
Seat står för första gången som vinnare i vår konsumentundersökning om vilket bilmärke som har de nöjdaste ägarna. I undersökningen har över 1 000 bilägare fått sätta betyg på sin bil på en skala från 1 till 10, där 10 är bäst. 95 procent av Seat-ägarna gav ett betyg mellan 8-10, en nöjdhetsgrad märket tidigare inte varit i närheten av.
– Seat tar ett jättekliv och kan nu stoltsera med att ha Sveriges nöjdaste bilägare, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
På andra plats kommer Mercedes (94 %) som också kraftigt förbättrar sig. Men medan Seat är ett relativt ovanligt märke, är Mercedesbilar en vanlig syn på svenska vägar. Övriga märken på topp-5 är BMW (88 %), Nissan (87 %) och Volvo (84 %). Totalt är det 79 procent som ger sin bil ett betyg mellan 8-10.
Subaru som länge haft de nöjdaste kunderna rasar på listan. När den senaste undersökningen gjordes, för tre år sedan, uppgav hela 95 procent av Subaru-ägarna att de var mycket eller ganska nöjda med sitt bilägande – överlägset flest. Nu är det är endast 77 procent som ger ett betyg mellan 8-10, vilket placerar Subaru först på elfte plats. Även Toyota (78 %) och Kia (76 %) som då innehade platserna bakom Subaru tappar kraftigt, till nionde respektive tolfte plats. I botten återfinns Citroën (62 %), Ford (67 %), Renault (70 %) och Audi (70 %).
– Det är väldigt stora omkastningar och flera favoriter faller tungt. Exakt vad det beror på är svårt att säga. Möjligen är det så att tidigare topplaceringar skruvat upp förväntningarna. Att kunderna blivit mer kräsna, säger Daniel Odsberg.
I svaren framkommer att ägare till laddhybrider och elbilar generellt sett är nöjdare än de som har bensin- eller dieselbilar. Men det är ändå hårfina skillnader. Mer anmärkningsvärt är det låga betyg gasbilsägare ger sina bilar – bara varannan är nöjd. Kvinnor och äldre tenderar också att vara mer nöjda. 83 procent av kvinnorna är nöjda mot 73 procent av männen. I gruppen 56-79 år är det 86 procent som är nöjda mot 68 procent bland 18-34-åringarna.
Andel (%) som gett sin bil betyget 8-10 på en 10-gradig skala, där 10 är bäst. Tidigare placering inom parentes.
Bilmärke | Nöjdhetsgrad |
---|---|
1. (16) Seat | 95% |
2. (13) Mercedes | 94% |
3. (6) BMW | 88% |
4. (17) Nissan | 87% |
5. (5) Volvo | 84% |
6. (10) Hyundai | 83% |
7. (12) Mazda | 81% |
8. (14) Volkswagen | 78% |
9. (3) Toyota | 78% |
10. (4) Skoda | 78% |
11. (1) Subaru | 77% |
12. (2) Kia | 76% |
13. (20) Peugeot | 72% |
14. (24) Opel | 72% |
15. (15) Saab | 71% |
16. (9) Audi | 70% |
17. (21) Renault | 70% |
18. (22) Ford | 67% |
19. (19) Citroën | 62% |
Notering. Några märken hade 100 % i nöjdhetsgrad, däribland Tesla och Mini. Antal svaranden var dock för lågt (färre än 10 st.) för att ta plats på listan.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16 januari 2023. Totalt intervjuades 1020 personer i åldern 18–79 år, som alla har tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
Liknande artiklar
Koldioxidmålets effekt på bilmarknaden
11 december, 2024
Vinterrean är här – nu faller priserna på begagnade bilar
6 december, 2024
Fortsatt uppgång av konkurser – men ljusning är i sikte
2 december, 2024
Trendspaning för privat- och företagsleasing
2 december, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.