24 september, 2024
Hela 66,6 procent. Så mycket ökade försäljningen av begagnade elbilar under årets sex första månader, jämfört med samma period i fjol. Och vad händer då med priserna?
– Allt fler begagnade elbilar kommer ut på marknaden varje dag, vilket bidrar till att prisnivån stabiliseras och når mer rimliga nivåer. Det har varit mycket diskussion i media om att elbilar snabbt tappar i värde. Det vi kunnat visa är att det finns vissa modeller som sjunkit, andra modeller som gått sidledes och ytterligare sådana som till och med stigit i värde, säger Karl Wahlin, analytiker på Bilpriser.se.
Under 2024 års två första kvartal ökade försäljningen av begagnade elbilar med 6 211 fordon, jämför med samma period förra året. Ökningen rimmar väl med en ny EU-rapport (EAFO Consumer Monitor) som belyser de viktigaste resultaten från 2023 års konsumentbarometer för Europa (sammanställt för de tolv undersökta länderna). Rapporten visar att de miljömässiga fördelarna samt fordonets räckvidd är två viktiga faktorer när Europas konsumenter ska välja elfordon.
Priset är dock den överlägset största utmaningen med att köpa elbil. Enligt rapporten är svenskarna redo att hosta upp 330 000 kr (medianvärde) för en ny eller begagnad elbil. Samtidigt betalade 72 procent av de tillfrågade 440 000 kr eller mer för sin.
Rapporten visar också att 33 procent av svenskarna köpt sin elbil begagnad. En marknad som börjar bli mer och mer intressant, menar Karl Wahlin.
– Elbilsmarknaden utvecklas och mognar medan vi följer den. De första bilarna som dök upp på begagnatmarknaden är från de första treåriga leasingavtalen och de tidiga användarna. Men nu ser vi också att bilar från den andra vågen av elbilsägare börjar komma ut till försäljning. Allt fler begagnade elbilar blir tillgängliga varje dag, vilket naturligtvis bidrar till en rimligare prisnivå.
Det här får en att tänka på bilens värde – för hur är det egentligen med värdeutvecklingen på begagnade elbilar?
– Om vi tänker oss ett diagram med priset på ena axeln och tiden på den andra, så kan vi se att en bils värde sjunker snabbt i början av dess livslängd. Under de första månaderna faller värdet dramatiskt, men efter ett tag planar kurvan ut. När bilen är ett par år gammal spelar den exakta åldern inte lika stor roll för priset, förklarar Karl Wahlin.
Samma princip kan appliceras på hur långt bilen har körts. Trenden för elbilar, berättar Karl Wahlin, har visat att de befunnit sig i den branta delen av värdekurvan, men nu börjar nå en mer stabil fas. Det innebär att vissa elbilsmodeller till och med har börjat öka i pris.
– Ett exempel är de tidiga modellerna av Renault Zoe och Nissan Leaf. Kanske inte de mest imponerande bilarna, men de är pålitliga och fungerar bra som en “andra-bil” för kortare sträckor. De kräver lite underhåll och blir ett kostnadseffektivt alternativ för många. Vi ser också elbilsmodeller, till exempel tidiga versioner av Tesla Model 3, som håller ett relativt stabilt pris på marknaden.
Liknande artiklar
Tredje kvartalet starkaste sedan 2021 – elbilar når ny milstolpe
8 oktober, 2024
Försäljningen av elbilar klart lägre – trots stark begmarknad
21 augusti, 2024
Lista: Kommunerna med flest A-traktorer och mopedbilar i landet
13 augusti, 2024
Begbilsrapport: Andra kvartalet starkaste på två och ett halvt år
9 juli, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.