24 augusti, 2023
BMW-förare har svårast att hålla foten från gaspedalen. Det visar en kartläggning vi gjort om vilka förare som oftast bryter mot fartgränserna.
I samarbete med Kantar Sifo har vi undersökt sambandet mellan hastighetsöverträdelser och olika bilmärken. Över 1 000 bilägare har blivit tillfrågade om de blivit bötfällda för fortkörning under de senaste tre åren. Resultaten avslöjar att förare av BMW, Audi och Peugeot oftast överträder fartgränserna.
16 procent av BMW-förarna svarade att de fått minst en fortkörningsbot. Det är inte bara överlägset flest, utan också nästan tre gånger mer än genomsnittet (6 %). Audi- och Peugeot-förarna var inte mycket bättre de (12 %). Mercedes, det tredje stora tyska lyxmärket, hamnar först på tionde plats (5 %). Samtidigt är det hos Mercedes-förarna vi hittar flest som fått böta vid fler än ett tillfälle (3 %).
– Om det känns som att förare till vissa bilmärken oftare än andra ligger med foten på gasen, beror det på att det är så. Undersökningen visar att särskilt tyska premiumbilar är överrepresenterade när det gäller fortkörningsböter, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil och fortsätter:
– Samtidigt är det svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget. Är det så att dyrare märken med bättre prestanda och köregenskaper inbjuder till offensivare körning, eller söker sig personer med sådan körstil till just dessa bilar? Det nog vara lite av båda, tror jag.
Men det finns så klart också märken som utmärker sig åt andra hållet, vars förare sällan blir stannade av polisen – åtminstone inte för hastighetsöverträdelse. Hit hör exempelvis märken som Skoda, Ford och Opel. Allra ovanligast är det att Skoda-förare får fortkörningsböter (3 %), enligt undersökningen.
Nedan tabell visar det bilmärke de som uppgett att de fått en fortkörningsbot de senaste tre åren kör.
1. BMW | 16% |
2. Audi | 12% |
2. Peugeot | 12% |
4. Hyundai | 10% |
5. Volkswagen | 9% |
5. Volvo | 9% |
5. Nissan | 9% |
8. KIA | 8% |
8. Renault | 8% |
10. Mercedes | 5% |
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16 januari 2023. Totalt intervjuades 1020 personer i åldern 18–79 år som har tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
Liknande artiklar
Försäljningen av elbilar klart lägre – trots stark begmarknad
21 augusti, 2024
Lista: Kommunerna med flest A-traktorer och mopedbilar i landet
13 augusti, 2024
Begbilsrapport: Andra kvartalet starkaste på två och ett halvt år
9 juli, 2024
Kunskap, värde och djupa insikter om begagnatmarknaden i fokus på KVD-dagen 2024
30 maj, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.