SwedishFlagIconSvenska

Sälja på Kvdbil

Frågor & svar

Kontakta oss

Begagnat som inflationsraket i USA - Varför inte i Sverige?

15 februari, 2023

Att betala drygt en halv miljon mer för en begagnad bil än en ny. Ja, så var fallet i USA i februari förra året.

Under pandemin blev begagnatpriserna verkligen en snackis på andra sidan Atlanten. Priserna sköt i höjden och var enskilt den starkaste drivkraften på den ökande inflationstakten i landet. Hur kommer det sig och varför har det inte hänt i Sverige, trots rekordhöga begagnatpriser?

Att Corona påverkat världsekonomin är ingen nyhet. I USA blev dock ökningen för priserna på begagnade bilar en chock när de steg med 45% (juni 2020 till juni 2021). Samtidigt såg vi en ökning på 13% i Sverige.

Begagnade bilar dyrare än nya

Under första halvan av 2021 infördes ett statligt Coronaräddningspaket i USA, som bland annat innehöll direktutbetalningar till befolkningen. Paketet innebar att nästan alla amerikaner skulle få hjälpcheckar på upp till motsvarande 12 000 kronor. Det här bidraget kunde då läggas på inköp av en bil. På grund av långa leveranstider på nya bilar sökte sig fler till begagnatmarknaden vilket trissade upp priserna. I genomsnitt kostade en begagnad bil under 2021 1,3% mer än en motsvarande ny bil. Det mest extrema fallet var en då ett år gammal Mercedes G-klass som var 570 000 kronor dyrare än en ny.

Huvudsaklig drivkraft för inflationstakten

Ett upptrissat begagnatpris är inte unikt i sig för USA under Corona, däremot är hur priserna höjde landets totala konsumentpriser någorlunda unikt. I Sverige har inflationstakten också ökat under corona, men medan el och drivmedel var de största faktorerna var prisökningen av begagnade bilar den enskilt största drivkraften i USA under 2021. Det stod för ett bidrag av närmre 1% till den totala inflationen som då låg på 4% (jmfr augusti 2020 till 2021). Samtidigt bidrog priserna på den svenska begagnatmarknaden med endast 0,04 procent till inflationsökningen.

Men varför har begagnatpriserna haft så stor påverkan på inflationen i USA och inte i Sverige?

I USA har det varit väldigt hög efterfrågan på begagnade bilar i jämförelse med utbudet. I Sverige har vi, trots ökad efterfrågan, haft mycket bättre balans. Det finns flera faktorer som påverkar här, varav följande kan ses som några utav de mest betydelsefulla.

Först och främst finns den globala påverkan som Corona haft på ekonomin, som långa leveranstider på nya bilar på grund av halvledarbrist. Utöver detta har det stora statliga bidraget stimulerat konsumtionen för bland annat bilar, vilket trissat upp begagnatpriserna när nya bilar inneburit långa leveranstider.

En betydande faktor i det hela är också att i USA spelar personbilar en större roll i hushållen än vad den gör i Sverige. Här har vi kortare avstånd och kan använda kollektivtrafiken i en helt annan utsträckning.

”Här i Sverige kunde vi se rejäla prisökningar på begagnade småbilar under Corona. Det berodde bland annat på att man ville undvika kollektivtrafiken på grund av smittorisk, men kollektivtrafiken är ju inte alls av samma betydelse i USA."

Karl Wahlin, analytiker på Bilpriser

När man ser på Sveriges så kallade KPI-korg, som består utav olika grupper av varor och tjänster som påverkar ett lands konsumenprisindex, så är inte begagnade bilar en utav de stora faktorerna. Under 2021 hade begagnade bilar i USA en vikt på 2,75 i den så kallade KPI-korgen, att jämföra med 1,06 i Sverige.

Källor: Kvdbil, IseeCars, Teknikföretagen, Federal Reserve Bank of St. Louis, SCB.

Liknande artiklar

Livet med bilVisa alla
Livet med bil

Begbilsrapport: Fler affärer och högre priser i första kvartalet

17 april, 2024

Livet med bil

Därför ska du inte tvätta bilen hemma

21 mars, 2024

Livet med bil

Bara sex av tio vet att man kan få böter av att inte använda blinkers

5 mars, 2024

Livet med bil

Så ser vår internationella köpkraft ut

22 februari, 2024

ContactIconKontakt