19 juni, 2025
Elbilsbonusen som försvann i november 2022 dammas av, fast i ny tappning. Enligt ett förslag från regeringen ska stödet specifikt riktas till vissa hushåll, exempelvis boende i glesbygd. Och planen är att bonusen även ska inkludera begagnade elbilar.
I maj 2023 antogs en EU-förordning om inrättandet av en social klimatfond. Och av förordningen följer att varje medlemsstat senast den 30 juni 2025 ska lämna in en social klimatplan till EU-kommissionen.
Ett förslag om en klimatbonus för elbilar har tagits fram av Naturvårdsverket, på uppdrag av regeringen, och ingår i Sveriges plan för EU:s sociala klimatfond. Kostnaden? Drygt 3,3 miljarder kronor mellan 2026 och 2032.
Via Kantar Sifor frågade vi svenskarna frågan: Regeringen har planer på att införa en klimatbonus för elbilar som är riktad mot grupper med särskilt behov av stöd, exempelvis boende i glesbygd. Tycker du att detta är en bra idé? Totalt är 58 procent av svenskarna positiva till förslaget, och allra starkast är stödet bland dem med lägst inkomster. Av de som tjänar under 22 000 kronor i månaden är två av tre (66 %) för en riktad elbilspremie. Bland höginkomsttagare – med 65 000 kronor eller mer i månadsinkomst – är endast 52 procent positiva, och hela 42 procent negativa.
– Om vi menar allvar med att alla ska kunna delta i den gröna omställningen, måste stödet riktas till dem som har störst behov – men som har svårast att ta steget, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Den tidigare bonus, som togs bort 2022, inkluderade bara nya elbilar, vilket gjorde att endast den första ägaren av bilen fick ta del av bonusen. Men i det nya förslag Naturvårdsverket tagit fram omfattas både nya och begagnade bilar. I nästa steg ska regeringen presentera förslaget för EU-kommissionen. Och om processen går enligt plan kan den nya klimatbonusen börja gälla från januari 2026.
För att klimatbonusen verkligen ska göra skillnad anser Daniel Odsberg att stödet även bör omfatta begagnade elbilar, en marknad som vuxit kraftigt. Under 2024 ökade försäljningen av begagnade elbilar med nära 66 procent, och utbudet växer snabbt. Samtidigt har priserna sjunkit tydligt, särskilt i de lägre prisklasserna. Genom att rikta stödet även hit får fler hushåll möjlighet att ställa om.
– Många förutsätter att elbilar är för dyra, men begagnatmarknaden visar en annan verklighet. Här finns ett stort utbud i alla prisklasser – från enklare modeller under 100 000 kronor till lyxigare varianter över en halv miljon. Hos Kvdbil säljer vi flest elbilar i spannet 100 000 till 200 000 kronor. En ny elbil kostar ofta tre gånger så mycket. Att inkludera begagnade elbilar i klimatbonusen är därför ett effektivt sätt att sänka tröskeln och ge omställningen den skjuts som krävs för att nå hela vägen.
Enligt Naturvårdsverkets förslag föreslås att premiens storlek ska uppgå till 54 000 kronor per ärende för ansökningar som inkommer under stödperiodens första 2,5 år. Inkommer ansökan efter det sänks premien till 36 000 kronor. Du kan ta del av bonusen vare sig du köper eller leasar bilen, och förslaget gäller både nya och begagnade elbilar. Premien kommer att betalas ut månadsvis under en period på 36 månader. Hur många gånger en och samma bil kan användas för att få ut en premie framgår inte i förslaget.
Liknande artiklar
Koldioxidmålets effekt på bilmarknaden
11 december, 2024
Importtull på elbilar från Kina – hur påverkas begagnatmarknaden?
29 oktober, 2024
Nya regler för vinterdäck 2024
23 september, 2024
Ny skrotningspremie underkänns av bilägare
2 augusti, 2024
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.
Preferred language
We have detected that your browser has other language preferences than Swedish. To better service our friends abroad we have an English language site (kvdcars.com) that contains all the same vehicles and services.