SwedishFlagIconSvenska
sell-icon

Sälja på Kvdbil

help-icon

Frågor & svar

chat-icon

Kontakta oss

Koldioxidmålets effekt på bilmarknaden

11 december, 2024

Sedan 2021 gäller strikta EU-krav på bilindustrins koldioxidutsläpp. Trots att övergången till elbilar gått långsammare än väntat har de flesta tillverkare hittills undvikit böter. Men med ännu tuffare mål från 2025 väntar stora utmaningar för branschen.

Transportsektorn står för cirka en fjärdedel av de totala koldioxidutsläppen i Europa. För att påskynda innovation och elektrifieringstakt infördes år 2021 ett koldioxidutsläppsmål för biltillverkare med försäljning inom EU. Målet säger att tillverkarens genomsnittliga utsläpp av koldioxid enligt WLTP-testcykeln får vara maximalt 95 g CO2/km bland de bilar man säljer under året, justerat efter bilmodellernas vikt. För varje överskridande gram bestraffas företaget med böter om 95 euro.

– Eftersom antalet tillverkade bilar per år räknas i hundratusental, handlar det om höga summor, säger Karl Wahlin, analytiker vid Bilpriser.

2025 bra år för att köpa elbil?

Omställningstakten till en elektrifierad vagnpark har inte varit så snabb som lagstiftare och biltillverkare hoppats, menar han. Det beror bland annat på pandemin och därpå följande komponentbrist, kriget i Ukraina och dess effekter på handelskedjor och framtidstro – och den stigande räntebanan. 

– Hittills har dock tillverkarna i hög utsträckning kunnat undvika böter, bland annat genom att bilda koalitioner med elbilstillverkare och på så sätt sänka genomsnittsutsläppen, förklarar Karl Wahlin.  

Men från och med år 2025 skärps koldioxidutsläppsmålet med 15 procent. Det innebär att det genomsnittliga utsläppet av koldioxid enligt WLTP-testcykeln maximalt får vara 81 g CO2/km. Biltillverkarna måste därmed skynda sig att sänka sina genomsnittliga utsläpp för att undvika höga böter.

– För konsumenter kan detta innebära att 2025 blir ett bra år för att köpa en ny elbil. För dels bör vi förvänta oss fler elbilsmodeller i de lägre prissegmenten, dels att priskriget intensifieras. Samtidigt riskerar nyprissänkningar att slå hårt mot prisnivån på begagnatmarknaden.

Färre sålda laddhybrider kan gynna begagnatmarknaden

Tillverkarna kommer dock inte vilja att konsumenterna ska välja fossildrivna modeller. 
– Där kan vi förvänta oss att modellutbudet krymper och prisnivån höjs, säger Karl Wahlin och menar att det bör leda till att begagnatpriserna för bensin- och dieseldrivna bilmodeller stiger.  

– Laddhybrider är också en typ av bilar som vi måste räkna med påverkas. Trots att moderna laddhybrider kan köra över tio mil på enbart el, beräknas deras utsläpp enligt WLTP-körcykeln så högt att de påverkar tillverkarnas genomsnittliga utsläpp negativt.  

Därför förväntas även laddhybrider minska i nyförsäljning, vilket stärker begagnatpriserna.  

Om tillverkarna däremot drabbas av böter kan det leda till prishöjningar på nya bilar, vilket i sin tur riskerar att driva upp priserna även på begagnatmarknaden. 

– Eller kommer EU tvingas omvärdera klimatmålet för att undvika att förvärra den redan pressade ekonomiska situationen inom bilindustrin? Oavsett utfall ser 2025 ut att bli ett händelserikt år för bilbranschen, avslutar Karl Wahlin. 

Liknande artiklar

Lagar & reglerVisa alla
Lagar & regler

Importtull på elbilar från Kina – hur påverkas begagnatmarknaden?

29 oktober, 2024

Lagar & regler

Nya regler för vinterdäck 2024

23 september, 2024

Lagar & regler

Ny skrotningspremie underkänns av bilägare

2 augusti, 2024

Lagar & regler

Svenskarna vill ha tillbaka klimatbonusen för elbilar

26 mars, 2024

ContactIconKontakt