Nu på lördag 7/12 från kl. 15.00 och några timmar framöver kommer kvd.se ligga nere för ett planerat underhåll.
SwedishFlagIconSvenska
sell-icon

Sälja på Kvdbil

help-icon

Frågor & svar

chat-icon

Kontakta oss

  • ArtiklarNextIcon
  • ElbilarNextIcon
  • Hälften av svenskarna tycker inte att räckvidden på elbilar duger

Hälften av svenskarna tycker inte att räckvidden på elbilar duger

9 februari, 2022

Om nästa bil ska bli en elbil måste räckvidden vara minst 50 mil – det tycker med snudd på hälften av svenskarna. Ett krav som endast ett fåtal modeller i premiumsegmentet klarar att uppfylla idag.

Närmare varannan (49 %) uppger i en Sifo-undersökning på uppdrag av oss att de behöver minst 50 mil från fulladdat batteri för att överväga ett köp av en elbil – annars diskvalificeras de.

– För de allra flesta skulle jag säga att en räckvidd under 50 mil är mer än tillräckligt för att fylla vardagsbehoven, men eftersom det fortfarande saknas laddstolpar i stora delar av landet och majoriteten ännu inte kan ladda sin elbil hemma är det inte konstigt att det ses som en dealbreaker, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

På topplistan briljerar bara två

Av de tio vanligaste elbilarna i Sverige är det bara Volkswagen ID.4 och Tesla Model S som kan stoltsera med en räckvidd på 50 mil eller längre. Men lång räckvidd innebär allt som oftast också en högre prislapp. Av de två är ID.4 billigast med ett pris på omkring en halv miljon. För en Model S får man betala över miljonen.

Att elbilar med lång räckvidd kostar så mycket är ett hinder för omställningen, enligt Daniel Odsberg.

– Elbilssortimentet breddas hela tiden med lägre priser och förbättrad räckvidd. Men bilmodeller med en räckvidd på över 50 mil är sällsynta och fortfarande dyra. Ska vi klara omställningen behöver räcksviddsångesten botas, både genom utbyggd laddinfrastruktur och ett bredare modellutbud, säger Daniel Odsberg, försäljningschef.

Genom Kantar Sifo ställde vi 1054 personer i åldern 18-79 år frågan:

Vilken är den lägsta/kortaste räckvidden du tycker är acceptabel för en elbil?

100 km, 1 %
200 km, 6 %
300 km, 12 %
400 km, 15 %
500 km, 24 %
600 km, 10 %
700 km, 6 %
800 km, 3 %
900 km, 1%
1000 km eller länge, 5 %
Vet ej, 16 %
500 km eller längre (summering), 49 %

10 vanligaste elbilarna – så är räckvidden

ModellRäckviddRek. pris*
Tesla Model 3491 km559 990 kr
Renault ZOE393 km402 990 kr
Kia e-Niro455 km487 900 kr
Nissan Leaf285 km362 400 kr
Volkswagen ID 3 (Pro)415 km452 900 kr
Volkswagen ID.4 (Pro)514 km524 900 kr
Tesla Model S (Performance)594 km1 070 000 kr
Polestar 2440 km489 000 kr
Audi E-tron 55417 km901 500 kr
BMW i3285 km424 500 kr

Räckvidd och pris har hämtats från respektive tillverkare och avser grundmodellerna, om inget annat anges. Räckvidd anges enligt WLTP-standarden.

*Pris exklusive eventuell klimatbonus.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 27-30 augusti 2021. Totalt intervjuades 1054 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Liknande artiklar

ElbilarVisa alla
Elbilar

Vilken bil påverkar klimatet minst - egentligen?

22 oktober, 2024

Elbilar

Elbilar: Svenskarnas krav på räckvidd oförändrade – trots ökad kapacitet

29 april, 2024

Elbilar

5 tips till dig som ska köpa begagnad elbil

25 mars, 2024

Elbilar

Lista: Kommunerna med flest elbilar

26 februari, 2024

ContactIconKontakt