Försäljningen av elbilar på den svenska marknaden har gått stadigt uppåt de senaste åren, även när både nybils- och begagnatmarknaden tappar i stort. Men vilka har varit framgångsfaktorerna och hur vinns racet nu?
Vårt systerbolag Bilpriser anordnar månadsvis digitala seminarium där kunna personer från branschen delar med sig av sina tankar om bilbranschen. Vi får också ta del av proffsanalytikerns tankar om prisutvecklingen på begagnatmarknaden.
Senast pratade Marcus Engström, chefredaktör på Teknikens Värld, om “Elbilsracet – vem vinner och vem ligger efter” och såhär inledde han:
”När vi stod där 2012, hela Teknikens värld-gänget och hade provkört den första helt eldrivna, riktiga bilen – Tesla Model S – i en ’håll käften edition,’ så var vi alla överens. Nästa år är de övriga biltillverkarna i kapp och har lanserat sina elbilar. Men så blev det inte. Idag, 10 år senare, ligger Tesla fortfarande ljusår före alla andra tillverkare av elbilar."
Hundra procent av Teslas bilmodeller drivs av enbart el. Ser vi till övriga stora bilmärken ser vi följande:
Volvo: 1 av 5 modeller är elbil
Audi: 3 av 17 modeller är elbilar
Toyota: 2 av 12 modeller är elbilar
BMW: 5 av 15 modeller är elbilar
Hyundai: 3 av 8 modeller är elbilar
Och det rimmar inte riktigt med att man på EU-nivå nu beslutat att nya fossildrivna bilar inte får säljas från och med år 2035.
De kinesiska bilmärkena kommer nu också in i elbilsracet med ess i rockärmen, menar Marcus. Dels är de till stor del statsfinansierade och kan spendera mycket pengar på att vara ett attraktivt bilalternativ i Europa. Dels har man i Kina kontroll på stora delar av råvarukedjan, det finns varken komponentbrist eller svårigheter att få tag i kobolt där. Men så finns det också saker som man inte har i samma utsträckning som de europeiska bilmärkena: bilkunskap.
En faktor bakom en hög elbilsförsäljning i Sverige har varit en tillräcklig räckvidd – alltså mer än 30 mil; snabb laddning – över 100 kWh och hyfsat lågt pris – under 500 000 kr. Är det då samma framgångsfaktorer som i framtiden? Nej, det tror inte Marcus. Gällande räckvidd kommer kraven öka och modellerna med mer än 50 mil i räckvidd kommer premieras, snabbladdningsbehovet kommer öka och 150 kW föredras. Fungerande over-the-air-teknik och intressanta uppdateringar kommer bilköparen vara lite extra intresserad utav och därutöver ytterligare en faktor: de märken som har bilar att leverera har ett enormt försprång.
På fredag 23 september är det dags för webinar och denna gång är ämnet "Så kan du värdera som ett proffs". Kvdbil och Bilpriser teamar upp och guidar er i både Fleet Manager och Bilpriser Pro - två verktyg för en smidigare och mer effektiv arbetsdag. Som en extra bonus bjussar de på sina bästa tips om utköpsvärderingar!
Datum: fredag 23 september klockan 09:00-10:00
Plats: Framför datorn (Teams-länk)Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.