Toyota C-HR är en crossover som lanserades till årsmodell 2017 och modellnamnet står för Kompakt High Rider; en mindre crossover med högre markfrigång än en standardbil. Omkring 2016 sades Toyota ändra om sin strategi för att göra bilar mer unika i sitt formspråk och just C-HR är ett mycket gott exempel på detta. Kazuhiko Isawa heter den japanska formgivare som designat Toyota C-HR. Bilen har en uppseendeväckande form med inbuktningar och veck i karossen som gör att den är svår att missa. Framlyktorna sträcker sig långt upp på karossen medan baklyktorna skjuter ut en bra bit från aktern.
Formen till trots så känns bilen lika praktisk som sina konkurrenter med gott om lastutrymme och den blir heller inte otymplig att parkera i snäva utrymmen, särskilt inte med parkeringsvarnare. På sedvanligt vis håller Toyota en detaljkvalitet där paneler och reglage känns solida inuti bilen och man kan opartiskt säga att insidan nästan är lika vild som utsidan rent formgivningsmässigt. Toyota C-HR finns antingen med en liten fyrcylindrig turbomotor på 1,2 liter eller en hybridmotor om 1,8 liter vilken den sistnämnde är populärast på den svenska marknaden och den som Toyota storsatsar på i norden. Båda är bensindrivna och hybridmotorn har 98 hästkrafter utan eldrift inräknad, elmotorerna genererar tillsammans 72 hästkrafter.
Det är samma drivlina som den välkände miljöbilsklassad Toyota Prius har - bensinmotorn samt generatorerna (två till antalet) är monterade fram med nickelbatterierna som försörjer generatorerna ligger under baksätet för viktfördelningens skull. Förbrukningen är 0,36 liter per mil vid blandad körning enligt tillverkarens uppgift men ska vid stadskörning endast dra 0,33 liter per mil tack vare låga hastigheter då bensinmotorn inte behöver arbeta. Förbrukningen ligger dock över den angivna för syskonet Toyota Prius som endast behöver 0,3 liter bensin per mil vid blandad körning, dock är detta en bil med bland annat lägre markfrigång och därmed lägre luftmotstånd.