Införandet av skattesystemet bonus-malus ifjol innebar endast förhöjda skattenivåer på personbilar. Men de förändringar som väntas vid årsskiftet inkluderar också lätta lastbilar. Det innebär stora konsekvenser för den som köper en lätt lastbil nästa år.
När den nya mätmetoden WLTP infördes för nya lätta lastbilar (med en vikt på upp till 3,5 ton) i september började branschen ange en mer realistisk bränsleförbrukning, jämfört med tidigare metod.
Efter årsskiftet kommer den nya metoden, som visar högre förbrukningssiffror, ligga till grund för bedömningen i bonus/malus-systemet. Effekten av detta blir en höjning av fordonsskatten på runt 20 – 25 procent för en ny lätt lastbil.
I likhet med personbilarna gäller dessa förändringar enbart för nya lastbilar. Det som skiljer lätta lastbilar är dock att när en begagnad lätt lastbil får en påbyggnad, så som ett volymskåp, ett flak eller en bakgavellyft, betraktas den som nyregistrerad och därmed omfattas även denna av skattehöjningen.
En köpare av en lätt lastbil är idag väldigt begränsad när det kommer till utbudet av fordon som drivs av förnybara bränslen. På personbilssidan är utbudet som bekant större. Det gör att de som köper en lätt lastbil inte har möjlighet att då välja ett fordon med låga utsläpp, utan endast välja att betala en högre skatt. Detta kan slå hårt mot många företagare, men kanske speciellt småföretagare där en sådan kostnadsökning märks tydligt.
Exempel 1: Pickup med dieselmotor: Nuvarande fordonsskatt/år: 10 893 kr Fordonsskatt/år för ny bil efter årsskiftet: 19 088 kr
Exempel 2: Skåpbil med dieselmotor: Nuvarande fordonsskatt/år: 13 062 kr Fordonsskatt/år för ny bil efter 1 januari 2020: 24 271 kr
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.