Det har nu gått nästan exakt ett halvår sedan det nya skattesystemet för bilar, Bonus Malus, infördes. Effekten kom omedelbart och slog hårt mot nybilsförsäljningen medan marknaden för begagnade bilar fick se en ökad efterfrågan. – Lagren av begagnatbilar har minskat och säljs i snabbare takt, säger Henrik Littorin, vd på värderingsföretaget bilpriser.se.
Den 1 juli i år infördes Bonus Malus, det nya skattesystem som är tänkt att belöna miljöanpassade bilar med relativt låga koldioxidutsläpp med bonus, samtidigt som fordon med relativt höga utsläpp får en högre fordonsskatt. Förutom personbilar gäller de nya reglerna även husbilar, lätta bussar och lastbilar med tillverkningsår 2018 eller senare, som har tagits i bruk efter 30 juni 2018.
Bonus Malus fick direkt effekt på nybilsförsäljningen. Redan i juli sjönk registreringen av nya bilar med drygt 49 procent jämfört med samma månad 2017, enligt siffror från BIL Sweden. I augusti var nybilsregistreringen 17 procent lägre och i september 40 procent lägre, jämfört med samma månader i fjol.
Under det tredje kvartalet har också trycket på begagnatmarknaden ökat med en högre efterfrågan än normalt samtidigt som utbudet var lägre.
– De nya skattereglerna har gjort det mindre attraktivt att köpa nya bensin- och dieselbilar. Just därför väljer fler att behålla sin gamla bil eller att köpa en tre år gammal begagnad bil. Samtidigt ser vi att exporten av begagnade bilar har ökat kraftigt efter att kronan försvagats, vilket också bidragit till en ökad efterfrågan, säger Henrik Littorin.
Efter att Bonus Malus trädde i kraft har dieselbilar blivit extra heta på begagnatmarknaden. Försäljningen har fortsatt upp med 10,5 procent under det tredje kvartalet och idag står dieselbilar för 31 procent av alla sålda bilar på begagnatmarknaden.
– Det kan bero på ett fortsatt inflöde av dieselbilar från leasingmarknaden. En annan anledning är att det på begagnatmarknaden inte finns några andra prisvärda alternativ för bilköpare som önskar en större bil med bra utrustning och normalstark motor. Vilket är ett resultat av den politik som drivit de senaste årens nybilsförsäljning mot just diesel, säger Henrik Littorin.
Låt oss ta hand om hela affären, så kan du ägna dig åt det du hellre vill lägga din tid på.
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.