Begagnade bilar kan snart bli dyrare
Snart höjs skatten för många nya bilar. Det innebär att priserna på begagnade bilar beräknas stiga.
Stora förändringar på nybilsmarknaden påverkar även marknaden för begagnade bilar. Skattesystemet bonus-malus, som belönar bilar med låga CO2-utsläpp och straffar modeller som släpper ut mer samt WLTP, en mätmetod som innebär tuffare utsläppskrav för nya bilar rör nu om i grytan.
Sedan det nya skattesystemet infördes har priserna på begagnade bilar stigit med 13 procent. I kombination med osäkerheten som har rått, och till viss del råder, gällande vad som händer efter införandet av den nya mätmetoden har efterfrågan, och därmed priserna, på begagnade bilar ökat ännu mer.
Efter årsskiftet införs den nya mätmetoden i bonus/malus-systemet. En av följderna blir högre fordonsskatter på flera nya bilar. Och det är få nya bilar som slipper undan. Av de ungefär 335 000 nya bilar som såldes i fjol skulle 90 procent av dessa få ökad skatt, om de hade registrerats efter 1 januari 2020. I snitt rör det sig om cirka 2 600 kronor högre skatt.
- Skattehöjningen påverkar ungefär 9 av 10 nya bilar och många kommer istället att vilja satsa på begagnade bilar som är registrerade innan årsskiftet, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil.
Tipset: Vänta inte med att köpa
Om ni ska köpa begagnade bilar till företaget, vänta då inte för länge. Köp innan årsskiftet. Därefter kan man förvänta sig en ökad efterfrågan på begagnade och skattemässigt mer fördelaktiga fordon, vilket kommer driva upp priserna ännu ett snäpp.
Så hög blir skatten på några av Sveriges vanligaste bilmodeller:
Bilmodell | Drivmedel | Skatt 2020 | Skatt 2019 | Skatt 2014 | Ökning i % sedan 2014 |
---|---|---|---|---|---|
VW Golf 1,5 TSI | Bensin | 3 640 | 1 836 | 360 | 911 |
Audi A4 40 TDI | Diesel | 7 398 | 4 282 | 1 229 | 502 |
Volvo V60 T4 | Bensin | 7 260 | 5 548 | 1 100 | 560 |
Volvo XC60 D4 | Diesel | 7 880 | 5 142 | 1 648 | 378 |
BMW 330i | Bensin | 6 297 | 3 722 | 740 | 751 |
Skoda Octavia 1,0 115 | Bensin | 3 312 | 1 590 | 360 | 820 |
VW Tiguan 2,0 TDI 190 DSG 4Motion | Diesel | 11 616 | 7 036 | 2 486 | 367 |
BMW 530i | Bensin | 8 116 | 3 640 | 720 | 1 027 |
Audi Q2 35 TFSI S-Tronic | Bensin | 5 334 | 2 492 | 440 | 1 112 |
Volvo V90 D3 | Diesel | 6 915 | 4 855 | 1 508 (V70) | 359 |
Om de två stora förändringarna på nybilsmarknaden
Bonus/malus-systemet ger incitament för konsumenter att välja bilar med låga koldioxidutsläpp. Från och med årsskiftet börjar nya regler för bonus-malus att tillämpas. De nya reglerna innebär att EU:s nya mätmetod, WLTP, kommer att ligga till grund för beräkningar av utsläppen. En följd blir att de flesta bilar beräknas få högre utsläppsvärden. Regeringen har beslutat att utsläppsgränsen för vad som utgör en klimatbonusbil höjs från 60 till 70 gram per kilometer. Endast nya bilar som blir skattepliktiga från och med den 1 januari 2020 omfattas av de nya reglerna.