Det tidigare aviserade förslaget om ändrade nivåer för vilka bilar som omfattas av höjd fordonsskatt är nu beslutat.
Riksdagen har nu sagt ja till Regeringens förslag om förändringar i bonus malus-systemet för nya bilar.
För bensin- och dieseldrivna bilar och lätta lastbilar blir koldioxidbeloppet under de tre första åren summan av 107 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 75 gram och upp t.o.m. 125 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 125 gram.
Detta kommer att gälla för nya bilar från och med 1 juni 2022:
Gränsen för när en bil omfattas av malusskatt sänks från 90 gram koldioxid/kilometer till 75 gram
Även den övre gränsen sänks från 130 gram koldioxid/kilometer till 125 gram.
I dagsläget gäller samma regler för en lätt lastbil som för en personbil. Röster höjs nu för att Regeringen ska justera i skattereglerna för de lätta lastbilarna. Eftersom teknikutvecklingen har inte kommit lika långt när det gäller elektrifiering finns fortfarande relativt få fossilfria alternativ på marknaden. Att de dessutom har en högre bränsleförbrukning än en personbil gör att de drabbas extra hårt av de, just nu, höga bränslepriserna.
Regeringen föreslår nu att klimatbonusen för elbilar ska sänkas från 70 000 kronor till 50 000 kronor under 2023.
För laddhybrider väntas däremot summan sänkas redan 2022 från dagens 45 000 kronor till 20 000 kronor. Även utsläppsgränsen för att få rätt till bonus sänks under 2022 från 60 till 50 gram koldioxid per kilometer.
2023 föreslås att den maximala utbetalningen för en laddhybrid sänks till 10 000 kronor. Även utsläppsgränsen väntas sänkas ytterligare och landa på 30 gram per kilometer. För exempelvis Volvo V60 Recharge skulle bonusen då landa på 3 000 kronor.
2022: Bonus malus: nya regler senareläggs
2021: Nya bonus malus: Bonusen höjs - likaså straffskatten
2021: Så påverkas vanliga bilmodeller av nya bonus malus
2020: Rejäla skattehöjningar för lätta lastbilar
2020: Begagnade bilar kan snart bli dyrare
2020: Ökad månadskostnad för tjänstebilsförare
2019: Ett år efter bonus malus - Bra betalt för begagnade bilar
Hej! Har du några frågor? Tveka inte att höra av dig till oss.
Ring oss, skicka e-mail eller chatta.